Neuroteam

Patientens rättigheter i fokus

Merck arbetar för att uppmärksamma MS-patienters rättigheter inom vården och har därför producerat två korta filmer som förklarar vad ett neuroteam är, något som finns med i de nationella riktlinjerna för MS-vård, samt patientlagen.

Under de senaste åren har mycket gjorts för att stärka MS-patienters ställning inom vården. Till exempel har Socialstyrelsen tagit fram riktlinjer som säger att varje MS-patient har rätt till ett eget sammansatt lag av vårdpersonal, ett så kallat neuroteam. Dessutom finns patientlagen som syftar till att öka patientens inflytande över sin egen vård. Men både Socialstyrelsens riktlinjer och patientlagen har visat sig fungera dåligt i praktiken.

För att belysa bristerna med riktlinjerna och den nya lagen har Merck tagit fram två filmer. I den första filmen förklaras bland annat vikten av neuroteam, ett multidisciplinärt vårdteam, och hur regionala skillnader gör att teamet inte alltid kan anpassas efter patientens behov. Filmen om patientlagen baseras på en rapport som Merck tagit fram tillsammans med patientorganisationen Neuroförbundet. Där framgår bland annat att enbart 17 procent av Neuroförbundets medlemmar har fått information om möjligheten att kunna välja behandling, läkare och utförare av vård.

Filmerna går att se via länk nedan.

De finns även på YouTube:
Patientlagen

Neuroteam