Minskning av hjärnlesioner bestod efter två år vid behandling med MAVENCLAD®

Vid ECTRIMS presenterades nya fas IV-data från studien MAGNIFY-MS. Datan visar att den minskning av hjärnlesioner som uppmättes med MR-kamera efter två månaders behandling med MAVENCLAD® bestod efter två år hos personer med högaktiv skovvis förlöpande MS. Andelen patienter utan nya hjärnlesioner ökade från 47 procent innan behandlingsstart till 86,2 procent vid studiens slut (vid 18 till 24 månader). I studien jämfördes de hjärnlesioner som sågs vid MR-undersökning innan behandlingsstart med vad som sågs vid flera andra tillfällen, från den första inledande screeningen fram till 24:e månaden.

På ECTRIMS presenterades även en slutlig analys av fas IV-studien CLARIFY-MS, en open-label-, single-arm- och multicenterstudie med patienter som behandlas med MAVENCLAD®. Den visar statistiskt signifikanta förbättringar i fysisk respektive psykisk hälsa (median 4.86 respektive 4,80; p<0.0001), mätt med verktyget Multiple Sclerosis Quality of Life-54 (MSQoL-54). Förbättringarna i MSQoL-54 gällde både patienter som tidigare behandlats med andra sjukdomsmodifierande läkemedel och de som var behandlingsnaiva innan behandling med MAVENCLAD®. Den årliga skovfrekvensen uppmättes till 0.13 i hela patientgruppen (0.08 hos behandlingsnaiva innan behandling med MAVENCLAD®). Sjukdomsbördan, mätt med EDSS, var oförändrad under två år.

Uppdaterade data från en stor säkerhetsstudie kring MAVENCLAD® presenterades också under kongressen. I studien ingår 56 300 patienter som fått behandling med MAVENCLAD® efter godkännandet och studien omfattar 95 664 patientår med erfarenhet av behandlingen, detta i juli 2022. Studien visar att säkerhetsprofilen vid MAVENCLAD® är densamma som framkommit under utvecklingsprogrammet och i studierna CLARIFY-MS och MAGNIFY-MS.

Om MAVENCLAD®
MAVENCLAD® (kladribin) är ett läkemedel som tas i tablettform under korta behandlingsperioder. Det är en immunrekonstitutionsbehandling, vilket innebär en kort behandling som sedan har effekt långt efter att själva behandlingen har ägt rum. Läkemedlet angriper selektivt de lymfocyter som tros vara avgörande i sjukdomsutvecklingen vid skovvis förlöpande MS. I augusti 2017 godkände Europeiska kommissionen MAVENCLAD® som behandling vid högaktiv skovvis MS i de 28 medlemsländerna inom EU samt i Norge, Lichtenstein och Island. MAVENCLAD® är numera godkänt i mer än 65 länder världen över, däribland i Kanada, Australien och USA.

Om multipel skleros (MS)
Multipel skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet och är den vanligaste neurologiska sjukdomen hos unga vuxna. Idag lever cirka 20 000 svenskar med MS. Dubbelt så många kvinnor som män har MS. MS kan ge många olika besvär men det är vanligast att sjukdomen börjar med synnervsinflammation, domningar eller stickningar i armar och ben, ihållande trötthet samt svårigheter med gång och balans.

Merck inom neurologi och immunologi
Merck har ett långvarigt arv inom neurologi och immunologi, med betydande FoU och kommersiell erfarenhet av multipel skleros (MS). Bolagets nuvarande MS-portfölj inkluderar två läkemedel för behandling av skovvis MS – Rebif® (interferon beta-1a) och MAVENCLAD® (kladribintabletter). Merck strävar efter att förbättra patienters liv genom att satsa på sjukdomsområden med otillfredsställda medicinska behov. Förutom Mercks engagemang för MS har företaget också en pipeline som fokuserar på att upptäcka nya terapier som har potential att behandla andra neuroinflammatoriska och immunmedierade sjukdomar, som till exempel systemisk lupus erythematosus (SLE).