MS-nyheter: Ny studie visar att COVID-19-vaccin fungerar för Mavenclad-patienter

Personer med multipel skleros (MS) som behandlas med den korta tablettbehandlingen Mavenclad (kladribin tabletter) och får mRNA COVID-19-vaccin, får samma antikroppssvar som obehandlade eller friska personer. Nya oberoende data presenterades på ECTRIMS.

En oberoende studie presenterades under ECTRIMS av Professor Adi Vaknin-Dembinsky, från Hadassah Medical Center på Hebrew University, Jerusalem, Israel. Den jämförde antikroppssvar efter vaccination med Pfizer/BioNTech mRNA COVID-19-vaccin hos patienter med MS, såväl obehandlade (15) som behandlade med Mavenclad (32) eller Interferon beta-1a (18), med friska kontroller (30). I linje med tidigare presenterade data hade både patienter behandlade med Mavenclad och Interferon beta-1a byggt upp en positiv serologirespons (AU/mL >19), precis som den friska kontrollgruppen. I studien var den kortaste intervallen mellan vaccination och behandling med Mavenclad 12 veckor.

- Det är glädjande för patienter med MS som är behandlade med Mavenclad att ytterligare en studie visar att det är möjligt att få skydd mot COVID-19 genom vaccination, säger Petra Skare, Medicinsk direktör Merck AB.

Dessa data går helt i linje med Svenska MS-sällskapets nyligen uppdaterade rekommendationer gällande vaccinationer.

NY-UPPDATERING_MS-SÄLLSKAPET-REKOMMENDERAR-CORONAVIRUS-COVID-19_202152.pdf (mssallskapet.se)

Tidigare offentliggjorda data kring vaccinationssvar

• En studie från Israel visade bl.a. att alla patienter som behandlats med kladribin tabletter (33) och sedan fått SARS-CoV-2 vaccin kunnat serokonvertera till skyddande nivåer av antikroppar mot SARS-CoV-2 oberoende av lymfocytstatus (Achiron et al., 2021).
    • Detta har under sommaren bekräftats i åtminstone två större kohorter. Den ena från Storbritannien, där totalt 473 personer med MS vaccinerats med framförallt Pfizer-BioNTech eller Oxford–AstraZeneca vaccin mot SARS-CoV-2. Bland dessa fanns 20 personer behandlade med kladribin tabletter mellan 13 och 1578 dagar efter sista behandlingsdag, som efter full vaccinationsdos serokonverterade i samma utsträckning och med liknande antikroppsnivåer som obehandlade (Tallantyre et al., 2021). Den andra kohorten, sammanställd av Sormani (2021) innehöll data om serologiskt svar på Pfizer-BioNTech och Moderna-vaccinerna mot SARS-CoV-2 hos 780 personer med MS. Bland dessa fanns 25 personer behandlade med kladribin tabletter, som alla serokonverterade efter vaccination och uppvisade antikroppstitrar i nivå med obehandlade personer med MS (Sormani, et al., 2021).

Referenser

Achiron, A., Mandel, M., Dreyer-Alster, S., Harari, G., Magalashvili, D., Sonis, P., Dolev, M., Menascu, S., Flechter, S., Falb, R., & Gurevich, M. (2021). Humoral immune response to COVID-19 mRNA vaccine in patients with multiple sclerosis treated with high-efficacy disease-modifying therapies. Therapeutic Advances in Neurological Disorders, 14. https://doi.org/10.1177/17562864211012835

Sormani, M. P., Inglese, M., Schiavetti, I., Carmisciano, L., Laroni, A., Lapucci, C., Da Rin, G., Serrati, C., Gandoglia, I., Tassinari, T., Perego, G., Brichetto, G., Gazzola, P., Mannironi, A., Stromillo, M. L., Cordioli, C., Landi, D., Clerico, M., Signoriello, E., … Carlini, V. (2021). Effect of SARS-CoV-2 mRNA vaccination in MS patients treated with disease modifying therapies. EBioMedicine, 103581. https://doi.org/10.1016/j.ebiom.2021.103581

Svenska MS Sällskapet. (2021, September 17). Uppdatering om Coronavirusinfektionen COVID-19 och risker vid MS 2021-09-17. https://www.mssallskapet.se/wp...

Tallantyre, E. C., Vickaryous, N., Anderson, V., Asardag, A. N., Baker, D., Bestwick, J., Bramhall, K., Chance, R., Evangelou, N., George, K., Giovannoni, G., Grant, L., Harding, K. E., Hibbert, A., Ingram, G., Jones, M., Kang, A. S., Loveless, S., Moat, S. J., … Dobson, R. (2021). COVID-19 vaccine response in people with multiple sclerosis. MedRxiv. https://doi.org/10.1101/2021.07.31.21261326

Brill, L., Rechtman, A., Zveik ,O., Haham N., Levin, N., Shifrin, A., Rozenberg, A.,

Vaknin-Dembinsky, A. (2021). Effect of Cladribine on COVID-19 Serology Responses Following 2 Doses of the BNT162b2 mRNA Vaccine in Patients With Multiple Sclerosis. ECTRIMS 2021 (P780). http://medpub-poster.merckgroup.com/ECTRIMS2021_COVID-19_Vaccine_Response_Israel.pdf

Om Mavenclad

Mavenclad (kladribin) är ett läkemedel som tas i tablettform under korta behandlingsperioder. Det är en immunrekonstitutionsbehandling, vilket innebär en kort behandling som sedan har effekt långt efter att själva behandlingen har ägt rum. Läkemedlet angriper selektivt de lymfocyter som tros vara avgörande i sjukdomsutvecklingen vid skovvis förlöpande MS. I augusti 2017 godkände Europeiska kommissionen Mavenclad som behandling vid högaktiv skovvis MS i de 28 medlemsländerna i EU samt Norge, Lichtenstein och Island. Mavenclad är numera godkänt i mer än 65 länder, däribland Kanada, Australien och USA.

Om multipel skleros (MS)

Multipel skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet och den vanligaste icke-traumatiska orsaken till neurologiska funktionsnedsättningar hos unga vuxna. I ett globalt perspektiv lever uppskattningsvis 2,3 miljoner personer med MS. Sjukdomen kan yttra sig på olika sätt, men de vanligaste symtomen är synbesvär, känsla av stickningar eller domningar på armar eller ben samt problem med muskelsvaghet eller koordination. Skovvis förlöpande MS är den vanligaste formen av MS.

Merck inom neurologi och immunologi

Merck har sedan länge verkat inom neurologi och immunologi och har en betydande FoU-verksamhet samt erfarenhet av att marknadsföra produkter inom området multipel skleros, MS. Mercks nuvarande portfölj inkluderar två produkter som är godkända för behandling av MS. Merck har också en pipeline inom området, där fokus ligger på att hitta nya behandlingar med potential att påverka centrala sjukdomsmekanismer inom MS.