Låna pengar online

Om man behöver pengar på direkten för att kunna resa eller kanske betala av sina räkningar, då finns det olika alternativ för att kunna tjäna en slant. Ett alternativ är att låna hos den lokala banken, alternativt ta ett smslån. Det svåraste är att hitta ett ställe där många av aktörerna finns samlade. Det tog mig flera år innan jag hittade en bra jämförelse av företag.

Till slut hittade jag en sida som heter laanpengar.se, de flesta av snabblåneaktörerna finns samlade så man får snabbt en överblick av företagens utbud.

När man kikar på olika möjligheter att låna pengar online, så spelar räntan en viktig roll. Helst skall man ha så låga räntor som möjligt men det är inte alltid att man får lån beviljade hos aktörer som erbjuder schyssta räntor. Jag tycker man skall kolla upp olika avgifter innan man söker ett lån hos en aktör. Det finns företag som har dolda avgifter som inte kommer fram på olika jämförelsesidor. Man skall ta kontakt med snabblånsföretaget innan man ansöker om att få låna pengar.

Kort finansiell fakta

Det finns snabblånsföretag som tar säkerhet, till exempel om man skall köpa ett hus så pantsätter man huset som säkerhet. Sådana lån har lägre räntor eftersom banken kan sälja huset om man inte kan betala av lånet. De företag där man inte behöver ha något som man pantsätter erbjuder oftast lån med högre räntor.

Alla institut som lånar ut pengar gör en kreditkoll för att kolla om man har betalningsanmärkningar eller inte. Somliga gör en koll genom upplysningscentralen (UC) och sådana kontroller lagras. Har man för många förfrågningar registrerade hos UC så kan det påverka nästa gång man skall låna pengar. Det kan påverka om man skall ha en låg ränta eller hög.
Det är alltid en fördel om man kan låna pengar hos företag som anlitar Creditsafe eller Bisnode. I samband med en kreditkoll hos dessa kommer informationen inte att registreras hos UC.

Lite om betalningsanmärkningar

Om man inte betalar av sina räkningar och det skulle hamna hos Kronofogden får man en betalningsanmärkning som plockas bort efter tre år. Ju fler anmärkningar man har desto större chans är det att man får låna till en högre ränta eftersom det finns en risk att banken inte får tillbaka sina pengar. Sköter man sig så får man lån med lägre ränta.

På hemsidan laanpengar.se är det lätt att få information om företagen och vilka avgifter de tar förutom räntan. Man kommer snabbt in på företagens egna hemsidor där man man söka kontakt gentemot det enskilda företaget. Då kan man kanske förhandla om räntor. Även om det står uppgifter publikt så behöver det inte alltid gälla för den enskilde. Jag kan varmt rekommendera att besöka laanpengar.se.