Colorama blir en del av Mestergruppen

Colorama blir en del av Mestergruppen

Mestergruppen Sverige AB (Mestergruppen) har ingått ett aktieöverlåtelseavtal med ägarna av Colorama avseende ett förvärv av samtliga aktier i Colorama AB. Coloramas medlemmar blir därmed, tillsammans med medlemmarna inom XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Mestergruppen AS, ägare av Mestergruppen Sverige AB.

Colorama är en medlemsägd färgfackhandelskedja med en försäljning som främst fokuserar på färg, tapet, golv och måleritillbehör. Kedjan finns representerad från norr till söder och kan med sin breda geografiska täckning leverera till både privatkunder och företagare över hela Sverige.

- Colorama är en medlemsägd kedja som passar bra in i vår affärsmodell. Genom vårt tidigare samgående med Happy Homes har vi stärkt vår kompetens inom området och vi får nu ännu större synergier inom kedjedrift, inköp och logistik, säger Mia Malmros, t.f. VD Mestergruppen Sverige.

Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Happy Homes. Sammantaget är de marknadsledande inom byggmaterialhandeln i Sverige med ca 275 butiker över hela landet och tillsammans med ca 80 butiker inom färgfackhandeln har man ett av Sveriges största butiksnät.

- I Mestergruppen får vi en stark aktör som gör att vi framåt tillsammans kan skapa ett ännu bättre kunderbjudande och stärka vår position inom färgfackhandeln, säger Petter Ski, Styrelseordförande Colorama.

På en extrainkallad stämma, som hölls den 1 mars, tackade Coloramas ägare och medlemmar ja till att bli en del av Mestergruppen. Samgåendet är skickat till Konkurrensverket. Closing är preliminärt beräknat till slutet av mars 2024.

För mer information, kontakta:
Mia Malmros, tillförordnad VD Mestergruppen Sverige AB
mia.malmros@mestergruppen.se