Från vänster, Håkon Glimstad Kristiansen, Mia Malmros, Magnus Ohlsson och Mats Larsson

Affären klar: Mestergruppen Sverige förvärvar Happy Homes Sverige

Sedan tidigare har Mestergruppen Sverige AB (Mestergruppen) ingått en avsiktsförklaring om att förvärva aktiemajoriteten i Happy Homes Sverige AB (Happy Homes) och idag blev affären klar.

Happy Homes medlemmar tackade i mitten av december ja till att bli en del av Mestergruppen. Den 18 december höll sedan Mestergruppen sin extrainkallade bolagsstämma där medlemmarna enhälligt röstade för att Happy Homes skulle bli en del av Mestergruppen.

-Vi är glada över att hälsa Happy Homes välkomna till familjen. Precis som våra medlemmar och entreprenörer besitter de stor kompetens, erfarenhet och brinner för att göra det där lilla extra för sina kunder varje dag, säger Mia Malmros, tillförordnad VD för Mestergruppen Sverige.

- Vi ser verkligen fram emot att bli en del av Mestergruppen. Affären har gått fort och så kan det bli när allting känns rätt. Inom en vecka hade 100% av alla våra ägare slutit upp. Vi har en stark energi och vilja bland våra handlare och vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans och bli ännu starkare, säger Mats Larsson, Styrelseordförande Happy Homes.

Nu påbörjas arbetet på riktigt med att integrera Happy Homes in i Mestergruppen.

-Vi ser många synergier med förvärvet och nu är det fullt fokus på att göra en riktigt bra onboarding av verksamheten och våra nya kollegor, säger Mia Malmros.

Happy Homes är Sveriges äldsta frivilliga färghandelskedja med över 80 butiker runt om i landet och man fokuserar främst på försäljning av golv, färg och tapet.

-Vi har goda erfarenheter inom färgfackhandeln i Norge. Mestergruppen är den ledande aktören i Norge inom färg med kedjorna Fargerike, Kulør och Mal Proff. Nu ser vi fram emot att skapa synergier över landsgränserna och Happy Homes blir för oss ett viktigt tillskott i Sverige där vi fokuserar på att ta marknadsandelar. Vi har också ett gott och nära samarbete mellan Farveringen och Happy Homes i Norge som vi ser fram emot att fortsätta vidareutveckla, säger Mikkel Sandvik, Styrelseordförande Mestergruppen Sverige AB och Koncernchef Mestergruppen AS.

Happy Homes kommer även att få en plats i Mestergruppen Sverige AB:s styrelse vilket kommer att röstas igenom på den extrainkallade bolagsstämman som hålls i slutet av januari.

-Vi är glada över att välkomna Happy Homes till styrelsen och de kommer tillsammans med representanterna för XL-BYGG och BOLIST göra ett gott arbete framåt för Mestergruppen, säger Mikkel Sandvik.

Den föreslagna styrelsen är Mikkel Sandvik, som styrelseordförande, Håkon Glimstad Kristiansen, ledamot, och Thommy Nilsson som extern ledamot. Från de respektive kedjorna omvaldes delägarrepresentanterna John Davidsson, Harås Byggvaror och Lysekils Trä, och Björn Peterson, XL-BYGG Norrby Trä. För Happy Homes del blir Mats Larsson, Umeå Färg & Tapet, kedjans representant i styrelsen.

Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Happy Homes. Sammantaget är de marknadsledande inom byggmaterialhandeln i Sverige med ca 275 butiker över hela landet och tillsammans med ca 80 butiker inom färgfackhandeln har man ett av Sveriges största butiksnät. Bolaget har en total extern butiksomsättning på ca 13 miljarder kronor.

För mer information, kontakta:
Mia Malmros, tillförordnad VD Mestergruppen Sverige AB
mia.malmros@mestergruppen.se