Metoo-dagen 15 oktober

Den 15 oktober 2017 uppmanade skådespelerskan Alyssa Milano sina följare på twitter att skriva #metoo om de någon gång hade blivit sexuellt trakasserade. Hon anade nog inte att det var startskottet för en världsomspännande revolution. Hon fick 66 000 svar på ett par timmar, och inom loppet av några dagar hade miljontals kvinnor över hela världen skrivit under med "#metoo" i olika sociala medier. Det blev en revolution som fick marken att skälva under gärningsmän som trott sig stå säkra, belyste övergrepp som tidigare tystats ner och fick patriarkala strukturer på samhällets alla nivåer att skakas i grunden.

Ett år senare instiftades MeToo-dagen som officiell temadag i den svenska kalendern. Det gjordes med ett enda syfte: Att försäkra oss alla om att kraften i #MeToo-rörelsen och frågorna den lyfte lever kvar.

Om exakt en månad är det dags för årets MeToo-dag, fyra år efter den berömda tweeten. Det är extremt tuff konkurrens om nyhetsutrymmet just nu, men det är samtidigt nu det gäller – så gör vad du kan, överallt där du kan. Annars är risken stor att alla dessa modiga vittnesmål, bransch-upprop och uthängda kändisprofiler inte gjort större nytta än att sälja lösnummer och alstra klick.

MeToo-dagen kan ses som en årlig besiktning
för både media, företag, skolor och föreningar. Inför dagen påminns vi alla om att se över vår egen organisation för att upptäcka om det börjat gnissla någonstans eller om vi glidit tillbaks i gamla hjulspår. Det viktigaste nu är att se till att dagen blir etablerad och självklar, så att alla vet att de fortfarande kan höja rösten för förändring – eller uppmärksamma de åtgärder som redan vidtagits.

I en snar framtid ser veckorna inför den 15 oktober kanske ut så här: Bokhandeln lyfter fram aktuella böcker om MeToo-relevanta ämnen. Skolklasser gör specialarbete om revolutionen som skapades ur en liten tweet, lyssnar på föredrag och läser speciellt utvalda böcker. Stora företag låter personalen fylla i frågeformulär om situationen på arbetsplatsen. Regeringen klubbar igenom nya skärpta lagar om sexuella trakasserier, Spotify släpper en MeToo-spellista och i TV-rutorna är det fokus på allt ovan, blandat med dokumentärer eller filmer som belyser ämnet.

Bakom initiativet
står den ideella organisationen MeToo-dagen, grundad av Malin Nordström som till vardags är copywriter, silversmed och poddare (Relationsguiden). Hon förklarar varför hon tycker dagen är så viktig:

– MeToo-uppropet spreds blixtsnabbt över hela världen tack vare miljontals vittnesmål – inte några få kändisar. Genom att skapa MeToo-dagen den 15 oktober vill vi försäkra oss om att den enorma kraften inte faller i glömska. Vi vill hylla modet hos alla de kvinnor som höjde rösten, och bidra till att de aldrig tystas ner igen.

Kontakt, mer information:

www.metoo-dagen.se