Metrolit fortsätter att växa Serviceverksamheten genom att förvärva Trenad-bolagen

Metrolit fortsätter att växa och utveckla sin Serviceverksamhet genom att förvärva Trenad Nordic Bygg AB och Trenad Nordic Måleri AB.

Affären undertecknades den 7 juli 2021 och tillträde sker den 1 september 2021. Metrolit förvärvar samtliga aktier i Trenad Nordic Bygg AB och Trenad Nordic Måleri AB. Säljare är grundare och VD i Trenad Nordic Bygg AB, Tomas Merino, samt nyckelpersoner i verksamheten. Samtliga säljare återinvesterar i Metrolit Holding AB och fortsätter i sina nuvarande roller inom Metrolitkoncernen.

Trenad-bolagen grundades 2011 och har under de senaste åren vuxit sig till en ledande aktör på marknaden för bl a hyresgästanpassningar i Stockholmsområdet. Med en hög servicegrad med fokus på kunden, kvalitet och tidplan utför Trenad allt inom renovering, om och tillbyggnad samt byggservicetjänster åt fastighetsägare i Stockholmsområdet. Trenad-bolagen omsätter ca MSEK 70 och har en god lönsamhet. Verksamheten har 23 anställda.

Förvärvet av Trenad är ett led i att utöka Metrolits verksamhet inom affärsområdet Service. Metrolit Service har sedan tidigare en stark kundbas bl a på den offentliga marknaden, den privata fastighetsägaremarknaden samt inom marknaden för försäkringsskador. Genom Trenadförvärvet förstärker Metrolit ytterligare sin position och utbud mot den privata fastighetsmarknaden. Tillsammans med Metrolit kommer Trenad att gemensamt arbeta för Metrolits ambition att utveckla den ledande ROT- och serviceverksamhet i Mälardalen.

Totalt kommer Metrolitkoncernen efter förvärvet av Trenad att bestå av över 170 anställda och omsätta närmare MSEK 900.

Kontakt och ytterligare information:

Johanna Barnekow, VD Metrolitkoncernen, johanna.barnekow@metrolit.se, 076-130 60 31

Tomas Merino, grundare och VD Trenad, tomas@trenad.se, 073-673 01 01

Henrik Nilsson, VD Metrolit Service AB, henrik.nilsson@metrolit.se, 070-695 91 45