Mötesplats i Köpenhamn om alkohol- och drogtrender

Forum Ansvars Mötesplats 2015 - Köpenhamn.

Torsdag 5 november 2015 arrangerar Forum Ansvar en viktig konferens i Köpenhamn.

Forum Ansvar är ett unikt nordiskt initiativ som startade 2014 och redan samlar ett sjuttiotal nordiska demokratiska folkrörelser.

MHF – Motorförarnas Helnykterhetsförbund – är en av Forum Ansvars huvudmän.

Vid mötesplatsen i Köpenhamn skapar man rum för möten mellan förtroendevalda och beslutsfattare från nordiska, demokratiska folkrörelser i dialog med politiker, forskare, tjänstemän och samarbetsorganisationer.

Temat är "Politik och livsstilsförändringar i samband med alkohol- och drogtrender i de Nordiska länderna."

Anmälda talare:

• Dagfinn Høybråten, generalsekreterare, Nordiska Ministerrådet
  • Johan Damgaard Jensen, direktör, Alkohol & Samfund.
  • Kit Broholm, chefkonsulent, Sundhetsstyrelsen.
  • Sven Andréasson, professor, Karolinska institutet.
  • Gabriel Romanus, parlamentariker.
  • Håkan Leifman, direktör, CAN.
  • Susanne Wallman Lundåsen, docent, Ersta Sköndal Högskola.
  • Mats Ramstedt, forskningsansvarig, CAN.
  • Per Leimar, politisk sekreterare, IOGT-NTO.
  • Lars Iversen, professor em, Statens Institut för Folkesundhet.
  • Nils-Erik Söderqvist, parlamentariker, ordförande SAFF.
  • Moderator: Geir Riise, generalsekreterare, Den norske legeforening.

Syftet med Forum Ansvar?

Forum Ansvar är ett Resurscenter och en Nordisk samarbetsplattform med forskningsprofil. Verksamhetsuppdraget består i att främja objektiv kunskap och kunskapsåterkoppling kring folkhälsofrågor gällande alkohol och droger specifikt kopplat till studiet av livsstilsförändringar i Norden. Vidare består uppdraget av att erbjuda en mötesplats för dialog mellan folkrörelse, forskarsamhälle och offentlig sektor.

Forum Ansvar samarbetar bland annat med NVC, Nordens Välfärdscenter och SLAN, Sveriges Landsråd för alkohol- och narkotikafrågor.

Samtal om samarbete pågår även med CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning. NordAN, Nordic Alcohol and Drug Policy Network.

Forum Ansvars resolution

I samråd med Nordiska Rådet har Forum Ansvar utställt en resolution – se bifogad bilaga – till stöd för Nordiska Rådets förslag om ”Nordisk alkohol- och tobakspolitik i ett folkhälsoperspektiv”. A 1566/välfärd. J.nr. 12-00238-6.

I resolutionen pekar Forum Ansvar på relevant kunskap som stödjer Nordiska Rådets förslag. Resolutionen baseras på forskningsrapporten ”Effekter av lågdoskonsumtion av alkohol” som publicerades 2014 av Svenska Läkaresällskapet och IOGT-NTO i samarbete med Forum Ansvar. Rapporten författades av en internationell forskargrupp bestående av Harold Holder, Tanya Chikritzhs, Timothy Naimi, Sven Andréasson, Tim Stockwell och Frida Dangardt, och summerar det vetenskapliga underlaget om effekterna av låg eller måttlig konsumtion av alkohol och vilken betydelse detta har för att ge råd till patienter och för tillämpningen av effektiva alkoholpolitiska åtgärder.

Sammanfattning av några av forskningsrapportens huvudpunkter:

1. Alkohol i låga doser har inte positiv hälsoeffektDe etablerade bevisen för att alkohol i låga doser har en positiv effekt på hjärt-kärlsjukdom är svaga. Ny bevisning tyder på att de här sambanden i själva verket är felaktiga, det vill säga att de positiva hälsoeffekterna inte finns eller att alkohol enbart har en skadlig effekt. Uppfattningen att alkohol är bra för hälsan är inte längre ett giltigt argument emot att införa effektiva alkoholpolitiska åtgärder, till exempel sådana som höjer priset och begränsar tillgängligheten.

2. Bristande vetenskapligt stöd för positiva hälsoeffekter av alkoholDe studier som tidigare visat på en koppling mellan måttlig alkoholkonsumtion och minskad risk för hjärt-kärlsjukdom har vetenskapliga brister. Ändå har de använts som argument mot effektiva alkoholpolitiska åtgärder och föranlett vissa läkare att ge råd till patienter att dricka alkohol av hälsoskäl. Det har till exempel inte utförts några ”randomiserade”, det vill säga slumpmässiga, studier av lågdoskonsumtion av alkohol med någon form av sjukdom eller dödsfall som utfall för att bekräfta resultaten från ickerandomiserade studier. Randomiserade studier rankas som högsta vetenskapliga kvalitet för att avgöra säkerhet och effekt hos medicinska preparat.

3. Alkohol orsakar sjukdom och dödsfallÄven med antagandet att måttlig alkoholkonsumtion är positivt för hjärt-kärlsjukdom uppskattar Världshälsoorganisationen att alkohol orsakar mycket mer sjukdom och dödsfall än den förebygger. Dessutom, om effekten är verklig, inträffar den optimala nivån för lägsta dödlighet vid mycket låga nivåer (som mest ett halvt standardglas om dagen för kvinnor och mindre än ett standardglas för män). Risken stiger sedan med ökande konsumtion.

4. Alkoholpolitiska åtgärder för folkhälsans skullFrån folkhälsoperspektiv bör regeringar införa och stärka alkoholpolitiska åtgärder som minskar alkoholrelaterade dödsfall, sociala problem och kostnader. Den växande skepsisen rörande hälsoeffekter av lågdoskonsumtion av alkohol stärker skälen för att göra detta.

Denna resolution antogs av styrelsen för Stiftelsen Ansvar för Framtiden och Forum Ansvars styrgrupp vid ordinarie årsmöte den 8 juni 2015.

Kontakt:

Johan K.G. Gottberg, Generalsekreterare Stiftelsen Ansvar För Framtiden