Tre fakta om kategorin färsk färdigmat

Tre tips - så ökar du försäljningen inom kategorin färsk färdigmat

Kategorin färsk färdigmat är ännu relativt ny på marknaden. För att bättre lära känna konsumenten har foodtech-företaget Micvac nyligen genomfört en konsumentundersökning. Resultaten bidrar med ovärderliga insikter för leverantörer i kategorin. Malin Brodén, marknadsdirektör på Micvac, listar tre av dem här.

Undersökningen har genomförts av Scandinavian Retail Center i Norstatpanel på uppdrag av Micvac. Resultaten visar att kyld färdigmat nästan har lika hög penetration som fryst. Hela 59 procent äter färsk färdigmat minst en gång om året och en av fyra minst en gång per månad. Dessutom kartlägger undersökningen konsumentens vanor och önskemål och ger därmed aktörer värdefulla insikter i en jämförelsevis ung marknadskategori.

Rid på hälsovågen

En av de vanligaste barriärerna för sällanköpare är att de tycker maten känns ohälsosam, otillräckligt näringsrik eller innehåller för mycket tillsatser. Många av de som redan köper anger att de skulle köpa färsk färdigmat oftare om de kunde hitta mer hälsosamma alternativ.

– Detta stämmer väl överens med den globala hälsotrend vi ser, och det är hög tid att den trenden också speglas i den här kategorin. Producenter skulle kunna jobba mer aktivt med hälsosamma nischer och exempelvis erbjuda mer vegetariska och veganska alternativ. De skulle dessutom kunna inkludera mer grönsaker över lag och tydligare deklarera rätternas närings- och vitamininnehåll, säger Malin Brodén.

Dra nytta av den höga impulsgraden

Resultaten visar även att det finns en väldigt hög impulsgrad när det kommer till köp av färsk färdigmat – ungefär 50 procent bestämmer sig i butiken. Malin Brodén menar att man som producent och butiksansvarig kan jobba betydligt mer med strategisk exponering utifrån detta.

– Det kan handla om sekundära placeringar för att på flera platser i butiken påminna konsumenten, eller att skapa mer intresseväckande och inspirerande kommunikation i hyllan.

Segmentera för middag

Även om den största andelen köp sker vid lunch visar undersökningen att också middagsandelen är stor. Vidare visar resultaten att just middagsköpen oftare sker på impuls. Detta innebär enligt Malin Brodén stora möjligheter för producenter att skapa middagssegment och tydligare lotsa konsumenten i sina middagsval.

– Man kan till exempel titta på flerportionsförpackningar, för de som är flera vid middagsbordet. Eller kanske erbjuda förpackningar med endast delar av en rätt, för de som hellre kokar pastan eller potatisen själv. Just sådana produkter finns det än så länge väldigt få av, så här finns det verkligen en bra möjlighet att ta utrymme på marknaden. Det finns en enorm potential för den här kategorin i Sverige. Här äter vi cirka 1,5 portion per person och år, medan samma siffra i Storbritannien är cirka 10. Dit kan vi också nå, avslutar Malin Brodén.

Ta del av Micvacs undersökning.

Farhad Miri

Presskontakt CFO +46 73 986 3405

Välkommen till Micvac !

Micvac är ett banbrytande food tech-företag och bidrar till ett mer hållbart samhälle genom sitt innovativa system för hälsosamma och miljömedvetna måltider.