Kocken och jag och Middagsfrid slår ihop sina kassar!

Göteborgsbaserade matkasseföretaget Kocken och jag ger sina kunder möjlighet att få sina leveranser från Middagsfrid fr.o.m. maj, när företaget avvecklar sina matkasseleveranser. Kunderna kommer därmed att få ta del av Sveriges bredaste matkasseutbud.

Kocken och jag startades 2010 och levererar grunden till näringsrik god mat, samtidigt som den är snabb och lätt att tillaga. Företaget blev snabbt etablerat i Göteborgsområdet med sin högkvalitativa matkasse. Middagarna tillagas efter tydliga recept, framtagna av kocken, Fabian Schocher. I matkassen ingår råvaror av premiumklass och såser som tillreds av kocken själv.

Kicki Theander introducerade 2007 konceptet hemleverans av färdigplanerade matkassar. Ett koncept som sedan dess har inspirerat många efterföljare inom matkassebranschen. Kocken och jag som levererar premiumkassar med utvalda råvaror och spännande recept i Göteborgsregionen, bedömer Kickis passion för att ta fram hälsosam mat med goda, klimatsmarta kvalitetsråvaror, med starkt ekologiskt fokus, som en viktig utgångspunkt i sammanslagningen.

Fabian med mångårig erfarenhet från restaurangbranschen och VD för Kocken och jag säger:

-  Middagsfrid är som pionjärer i branschen ett företag som Kocken och jag alltid sett upp till. Det var de som introducerade matkassekonceptet och det är vi väldigt tacksamma för! I Middagsfrid har vi nu hittat ett nytt, gott ”hem” för våra kunder. Middagsfrid och Kocken och jag delar samma matfilosofi – genuin matglädje genom hög kvalitet, och med en tydlig inriktning på ekologiska råvaror. Vi ser detta som en bra utveckling för våra kunder som nu får ett bredare sortiment av matkassar att välja mellan.

Sammanslagningen mellan Kocken och jag och Middagsfrid kan ses som en tydlig indikation på att en konsolidering i matkassebranschen har inletts. Efter Middagsfrids uppmärksammade snabba tillväxt och framgång 2007-2009 blev branschen snabbt fylld av några större aktörer men framförallt många mindre lokala aktörer. Victor Theander, VD på Middagsfrid, noterar att det främst är de senare som nu avvecklar sin verksamhet eller söker möjligheter till sammanslagningar:

-Vi är verkligen stolta över att vi har fått förfrågan och förtroendet att ta över Kocken och jags kunder. Detta är andra gången på kort tid som vi gör ett sådant samarbete och vi har andra liknande dialoger igång. Senast i januari tog vi över kundbasen för Uppsalabaserade matkasseföretaget Middax. Precis som Fabian beskriver, upplever jag att vi blir uppvaktade av dessa duktiga entreprenörer för att de gillar Kickis genuina matpassion och status som skapare av matkassekonceptet.