Viktigare att barnen äter grönsaker än att lösa världsproblemen för svenska föräldrar

Tio olika frågor ställdes mot att ens egna barn äter nyttigt och tillräckligt med grönsaker. Svaren från de totalt 661 personer mellan 23 och 55 år med barn som har svarat på frågorna är entydiga.

Nästan 97 procent av alla föräldrar i Sverige tycker att det är viktigare att deras barn äter nyttigt och tillräckligt med grönsaker än vem som regerar Sverige. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av Middagsfrid, som är den snabbast växande aktören inom hemleverans av matvaror i Sverige. Undersökningen visar även att grönsaksfrågan går före frågor kring föräldrarnas egen utveckling såsom viktminskning, löneökning och bostadsförbättring.

Middagsfrid har låtit undersökningsföretaget Cint undersöka hur föräldrar i Sverige värderar frågan att deras barn äter nyttigt och tillräckligt med grönsaker. Det här har gjorts genom att ställa detta mot frågor inom andra områden. Totalt har 661 personer mellan 23 och 55 år med barn svarat på frågorna.

Resultatet är entydigt: Föräldrar i Sverige tycker att det är viktigt att deras barn äter tillräckligt med grönsaker.

- Det här är mycket glädjande siffror. Jag jobbar dagligen med att skapa veckomenyer som är nyttiga och innehåller tillräckligt med bra grönsaker och att det ändå fortfarande är gott och lustfyllt för barnen, säger Middagsfrids grundare och VD Kicki Theander.

Middagsfrid har ställt både tyngre och lättare frågor mot grönsaksfrågan och det är bara klimatfrågan som får fler än tio procent av föräldrar att tycka att det är viktigare än vad barnen äter. Cirka 16 procent av de tillfrågade svarar att det är viktigare att komma tillrätta med klimathotet än att deras barn äter nyttigt och tillräckligt med grönsaker.

I övrigt är det runt sex procent av der svarande som tycker att det viktigare att själva gå ner i vikt eller att få 1 000 kronor i löneökning. Drygt fyra procent svarar att det är viktigare att flytta till en bättre bostad och tre procent tycker att utgången av riksdagsvalet eller vem som är USAs president är viktigare. Nästan ingen tycker att det är viktigare att Sverige kvalificerar sig till fotbolls-EM eller vem som vinner Idol.

Totalt är det drygt 71 procent av de tillfrågade föräldrarna som tycker att det är viktigare att deras barn äter nyttigt och tillräckligt med grönsaker än någon av de frågor som detta ställs mot.

- Nu vet vi att viljan till att få barn att äta mer grönsaker finns bland föräldrar i Sverige och det är positivt. Vi vet dock att det här är en riktig föräldrautmaning. Jag brinner för den här frågan och mitt nästa steg är att hjälpa föräldrar med att se till att deras barn äter tillräckligt varierat och mycket grönsaker, säger Kicki Theander.

För mer information:

Kicki Theander, 073-72 811 48, kristina.theander@middagsfrid.se

Se även http://www.middagsfrid.se och http://www.kickisblogg.se/

Pressbilder och grafer laddas ner från:

• middagsfrid grönsaker
  • få barn att äta grönsaker
  • middagar
  • barn och grönsaker
  • grönsaker

Middagsfrid startades 2007 av trebarnsmamman Kicki Theander och var först i Sverige med konceptet hemleverans av färdigplanerad matkasse. Målet är att hjälpa familjer laga god och hälsosam mat i vardagen utifrån råvaror av högsta kvalitet. Med ett stort engagemang arbetar Middagsfrid för en medvetenhet om klimatsmart mat och donerar dessutom regelbundet matkassar till behövande familjer. Middagsfrid har huvudkontor i Stockholm och levererar idag i över 70 av Sveriges kommuner samt i Danmark, Norge och Tyskland.