Rätt däck (och bil) ger bra traction i leran.

7 tips för hur du preppar bilen inför sommaren

Grundtipset är att preppa efter hur du planerat använda bilen. Ska du köra kortare sträckor på hemmaplan behövs kanske inte så mycket förberedelser men ska du köra autobahn med husvagn på draget behöver du förbereda fler saker exempelvis att försäkringen är uppdaterad, telefonnummer till vägassistans, reflexväst och första förbandslåda i bilen. Kanske en flaska olja som trygghet i det fall du behöver fylla på?

• Däck: Kolla hjulbultar efter hjulskifte med momentnyckel, mönsterdjup och lufttryck.

• Bromsar: Kolla att hjulen rullar smidigt och att bromsbelägg och bromsverkan är okej (här behöver du eventuellt en verkstads hjälp. Se bifogad länk till "hitta verkstad").

• Olja och filter: Kolla när bilen servades senast - behövs en ny service eller en enklare mellanservice? Behöver du bara en extra oljeflaska för påfyllnad köper du den hos din verkstad eller beställ fraktfritt på midland.se.

• Vissa verkstäder erbjuder fri förbesiktning - ett bra sätt att få en övergripande koll av bromsar, hjullager och belysning.

• Ojämn motorgång, bilar som stått ett tag med halv tank eller är det vettigt att få till ett förebyggande underhåll av bränslesystemet inklusive bränslepumpen? Häll en flaska Injector Cleaner & Water Remover i tanken. Även om du inte upplever några problem så är behandlingen en bra förebyggande underhållsåtgärd.

• Automatlåda (AT, CVT, DCT): Många biltillverkare vill hålla ned bilägarens underhållskostnader och rekommenderar inte oljebyte för AT men flertalet transmissionstillverkare rekommenderar oljebyte. Särskilt om bilen gått 10-15 000 mil och/ eller om du kört med släp. Midland rekommenderar oljebyte i AT för bättre växlingsfunktion och skydd av lådan. Vi rekommenderar AT-oljebyte antingen var 4-6 000:e mil (del av oljevolymen byts i konvertern) eller fullständing sköjning av hela lådan (bäst) lägst var 6-10 000:e mil.

• En ren bil rostar inte. Dags att kosta på bilen en tvätt med underspol?

Vännerna på Midland önskar problemfria bilresor på trygga vägar!