RapsPower in Green Hell, Nurburgring 24h

RapsPower in Green Hell, Nurburgring 24h

RapsPower "Care For Climate" med en 240 hästars biodiesel som snittade 160 km/ h under Nurburgrings 24-timmarstävling fick bryta på grund av påkörning efter 35 varv under lördagen den 16 maj. Runt 200 000 åskådare följde 151 tävlingsbilar under ett dygn.

I klassen "AT" Alternative Technology med bland andra Volvo, Audi, Ford, BMW och Dodge, vann slutligen Audi efter 114 varv. RapsPower-Sciroccon körde på en "R33-dieselblandning" bestående av 7% rapsbiodiesel, 26% hydrierterm rapsolja och 67% dieselolja. Four Motors med bland andra rapsångaren "Smudo" som förare var tävlingsteamet bakom biokonceptbilen.

Banan från 1927 kallas Green Hell efter de svåra förhållandena som råder med växlande väder och ljus/ mörker uppe i de gröna bergen och dalarna söder om Köln i Tyskland.

Puraglobe, mer känt som Puralube inom återraffinering av spilloljor till nya basoljor, lanserade det nya, globala Care For Climate-konceptet som paraply för företag som arbetar inom oljor och bränslen för att reducera klimatpåverkande gaser, bland andra koldioxid.

Anrika Nurburgring 24h valdes tillsammans med Team Four Motor's VW Scirocco 2.0 TDI som plattform för Puraglobes lansering.

Sönke Möhr representerade Puraglobe och introducerade Midland's Jonas Udd i planerna för teknikinvesteringarna i högre återvinningskvalitet med Care For Climate.

Midland har sedan 2004 certifierat svenska verkstadskunder för uppsamling, källsortering och återvinning (re-generering) av spilloljor till nya basoljor som livscykelkoncept till skillnad från förbränning. Huvuddelen av spilloljorna transporteras till tyska återvinningsraffinaderier, bland andra Puralube, där de idag blir till nya basoljor för enklare smörjmedel, bränslen, plast med mera.