Låt AI-Carin kartlägga ägarbyten och kunder som riskerar förloras 24/7 och sov gott om natten. Det här gänget verkar vaket?

Dags för lite win-back?

Marknadsbevakning med win-backs - Midmans mest lönsamma tjänst?
Mätningen av win-backs visar efter tre års mätning att 3% av verkstadens kundstock vinns tillbaka bland de kunder verkstaden riskerar förlora. För en snittverkstad motsvarar investeringen i Midman 13% av vad verkstaden hämtar hem i tillbakavunna kunders värde. Midman mäter och visar vilka som vinns tillbaka i både antal och regnr. En genomsnittlig verkstad förlorar 10% av sin kundstock per år. Midman win-backs bromsar bortfallet till 7%.

Så här har vi räknat:
En verkstad har exempelvis 1000 kunder. Investeringen i Midman för att bevaka kunder som riskerar förloras och utskick till de cirka 15% av kundstocken som byter ägare varje år kostar 24 kronor per kund och år (24 000 kronor).
Bortsett från bevakningen och utskicken till 150 ägarbyten med välkomstbrev vinner samma verkstad tillbaka 30 kunder (3%) som annars hade förlorats då de inte dykt upp för service trots att de passerat serviceintervallet med 3 månader där flertalet har fått både kallelse och påminnelse till service utan att de agerat på dessa. De 30 kunderna är i sin tur värda från 1500 kronor i bruttovinstmarginal per service och stannar i snitt 4 år = 180 000 kronor. Verkstadens nettoförtjänst blir: 180 000 - 24 000 = 156 000 kronor per år.

Vilken kombo ger mer?
- Den Midmantjänst som de flesta verkstäder använder är servicekallelse inklusive påminnelse till de som missat serva i tid plus möjlighet att koppla på digital servicebokning, uppföljning med ringlista för egen bearbetning eller ring-tjänsten, säger Cecilia Flatt på Midman. - Eftersom tjänsten omfattar alla servicekunder ger den högre resultat när det gäller att driva trafik till verkstaden men samtidigt är den för många användare mer komplex att räkna på eftersom den handlar om att koppla resultatet till målet att öka besöksfrekvensen utan översälj, berättar hon. - Då blir det lätt lite abstrakt tycker vissa användare i Midman. Men när vi tillsammans kan jämföra hur servicebeteendet påverkats via Midmans servicemognadsberäkning så får vi en positiv kalkyl där verkstaden som i exemplet ovan kan räkna hem investeringen mångdubbelt, berättar Cecilia.
- Poängen är att göra flera saker rätt samtidigt. Därför är kombon kallelse och marknadsbevakning två bra tjänster som kompletterar varandra och jobbar bra ihop, avslutar hon.

Ring Midman på 031-735 34 00 för frågor eller en demo idag!