Alla åldrar bokar digitalt. Från 20-åringar upp till kunder som är +90 år gamla.

Varför bokade 56% service digitalt i Uppsala?

Högst bokningsfrekvens I Uppsala
- Uppsala har högst bokningsfrekvens bland de som öppnar servicekallelse med bokningskalender. 56% bokar via mobilen, säger Jonas Udd på Midland AB. Därefter kommer telefon och sist mejl. Poängen med digital servicebokning är att nagla bokningarna bland verkstadens befintliga, lojala kunder i första hand.
- Därför är konverteringsgraden viktigast. Verkstäderna säger att en hög bokningsfrekvens sparar tid som kan användas till de kunder som ringer verkstaden och som vill diskutera tilläggsarbeten. Då kan servicerådgivarna lägga sin tid på dessa kunder för att öka servicegrad, tillgänglighet och merförsäljning, säger han.

Keep it simple
– Flera verkstäder berättar att de trots fina hemsidebyggen och e-postformulär får in en mycket liten andel av bokningarna digitalt. I Sverige uppskattas genomsnittet till 5% av de största aktörerna på området. Nyckeln bakom en hög andel digitalt bokade servicar i Midman är kombinationen av precisionen i servicemognadsberäkningen (när är det dags att serva?) och att den pro-aktiva servicekallelsen kombineras med en enkel bokning som endast kräver en knapptryckning på valt datum för service. Alla andra uppgifter är förifyllda, inga inloggningar krävs och heller ingen nedladdning av app. Keep-it-simple kallar vi det, säger han.

Gamla människor använder inte mobilen och vill inte ha sms/ landningssidor?
En vanlig invändning är att äldre kunder inte vill ha sms och inte är aktiva med sin smartphone. - Vi kan avliva den myten med mätdata från december 2019 till september 2020 bland tusentals konsumenter. 30-40-åringar är något överrepresenterade bland de som bokar service digitalt i Midmans bokningstjänst men i åldersgruppen 30-70 är det en ganska jämn spridning. Tre +90-åringar bokade till och med service digitalt, berättar Jonas.

Lättare för befintliga kunder att boka service 24/7
Digital servicebokning i Midman är en förmodul till den administrativa bokningen i DMS. Den driver effektivt bokningstrafiken till verkstaden genom servicekallelsens landningssida. Verkstadens DMS, å andra sidan, är det bästa systemet för att sedan administrera bokningarna i bokningskalender och arbetsorder. När kunden lämnar verkstaden kan Midman åter ta vid med andra tjänster som följer upp kunden efter verkstadsbesöket, exempelvis kundundersökning NKI.

- Verkstadens styrka med Midman är kommunikationsövertaget eftersom bokningen kommuniceras i samma landningssida som servicekallelsen. Kunden behöver inte leta upp en särskild bokningssida, e-postformulär, separat mobilapp eller annat krångel - alla uppgifter är förifyllda (regnr, namn, adress och kontaktuppgifter). Vi har medvetet utelämnat prisangivelse efter det att många verkstäder vi talat med upplever detta som en felkälla som dessutom kan skapa hinder för bokningen. Särskilt när konsumenten inte bara ska ange mätarställning utan även uttala sig om vilken årsservice som avses eller annan information. Det hindrar dock inte en verkstad som tagit emot en digital bokning via Midman att i lugn och ro sälja in tilläggsarbeten och skicka prisbekräftelse per telefon eller digitalt i efterhand, säger han. Midman tillåter verkstaden att bifoga PDF-fil i det bekräftelse-sms verkstaden kan trigga till sin kund. Verkstaden kan även trigga olika val och erbjudanden i landningssidan, exempelvis lånebil eller olika valfria tilläggsarbeten.

- Mängden bokningar, ökad genomförsäljning och fler sålda servicar är uppsidor med den digitala bokningen. Ett extra plus blir kortare väntetid i telefon till verkstaden, färre samtal in och en tillgänglighet dygnet runt, måndag till söndag, året runt. En högre servicegrad helt enkelt, avrundar han.

Ring Johan på 031-725 34 09 eller Danijela på 031-725 34 10 för en enkel demo. Välkommen!