Varför ska det vara svårt att boka ett besök? Ska det verkligen behövas 40 knapptryckningar - Hur känns det?

MARKNADENS VASSASTE BOKNINGSTJÄNST LEVERERAR 54% BOKADE KUNDER

Marknadens vassaste bokningstjänst
Midman levererar en bokningsfrekvens på 54% jämfört traditionella hemsidebokningar runt 5%. Det höga resultatet beror på att Midman kombinerar AI-beräknad servicemognad med kallelse och digital bokning för befintliga servicekunder. Arbetssättet är unikt jämfört webbokningar som baseras på att kunden själv ska leta upp sidan och fylla i alla uppgifter vilket de slipper med bokningstjänsten i Midman. Verkstadens besöksfrekvens ökar med i snitt 14%, vilket motsvarar en marginalökning per servicekund och år på 150-250 kronor. För en medelstor verkstad betyder det 300 000 kronor på sista raden. Dessutom vässar verkstaden sin servicegrad genom att de är bokningsbara 24/7.

Vilket värde levereras?
Kunderna kommer väl ändå - spelar det någon roll när de kommer eller om de bokar digitalt eller per telefon? - Det finns flera sätt att öka verkstadens försäljning, säger Cecilia Flatt på Midman som menar att websidebokning är ett bra komplement, särskilt för nya servicekunder som inte kan nås via Midmans bokningstjänst. - Du tar en risk med resonemanget att "alla kommer ändå", säger hon.
- Vissa kunder kan känna ett missnöje med att verkstaden inte svarar när kunderna ringer eller inte är på tå att svara på mejl. Att ta alla kunder för givet är kanske inte den bästa strategin, säger hon.

Är digitaliseringens värde överdriven?
- Lägg inte alla ägg i samma korg, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadschef på MRF. - Alla kunder gillar inte digital kommunikation, säger han och tar upp sms-bombning som ett exempel - Den får ju kunden att aktivt välja bort leverantören. Då får aktiviteten omvänd effekt, säger han. Midman arbetar som en hybrid där digital och postal kommunikation kombineras. Servicepåminnelser till de som inte bokat via digital kallelse skickas postalt som ett exempel.

Funkar bokningen utan integration till min DMS bokningskalender?
Bokningsresultatet på 54% talar sitt eget språk. Svaret är ja. Verkstadskunder som kört Midman digital servicebokning sedan 2019 har bra erfarenhet av hur bokningarna naglas till skillnad från bokningsförfrågningar via e-post och eftersom många av servicekunderna även väljer att ringa så innebär bokningen ingen administrativ belastning. Tvärtom sparar den inkommande telefontid för servicerådgivarna. - Självklart ökar precisionen med DMS-integration till bokningskalendern och det är något vi jobbar på, säger Jonas Udd på Midman.

Vilket system ska jag välja?
- Det dyker upp fler konkurrenter, särskilt inom CRM, säger Jonas Udd på Midman. - Vi gillar det eftersom vi kände oss ensamma att slå oss fram kring varför en ÅF/ verkstad ska använda ett kundhanteringssystem tidigare. Vår största "fiende" var verkstäder som säger att det funkar bra utan någonting trots att utvecklingen inte går framåt. Eller så svarade de att det är någon annans ansvar att fixa problemet, särskilt bilförsäljningen eller bilmärket. Framåt tror vi frågan blir vilket system återförsäljaren och/ eller verkstad ska välja och då är vi inriktade på att leverera marknadens högsta resultat, säger han. - Det räcker inte med att sätta check i boxen för kallelse om ditt CRM bygger på en dålig servicemognadsberäkning kombinerat med e-postutskick som når ett fåtal. Billigt kanske, men med låga resultat blir det svårt att motivera insatsen om verkstaden samtidigt prioriterar lönsamhet inom servicemarknad, fortsätter Jonas.
- Frågan bör inte bli vilket CRM-system som är billigast utan vilket som levererar högst resultat och marginal, avslutar han.

Facelift för Midmans bokningstjänst
Midman har nu släppt en facelift som innehåller nyheterna:

• Erbjuda servicekunderna att ladda ned bokningen i sin kalender
  • Bifoga PDF i bokningsbekräftelsen exempelvis en prisbekräftelse
  • Erbjuda servicekunderna bokning alla dagar i veckan om verkstaden så önskar

• Ny, förbättrad struktur och design för ärendevy bokningar

• Ny, förbättrad landningssida där erbjudanden och tillval syns tydligare

• Mervärdesdeklaration (nybilsgaranti och märkesassistans) för att boosta lojalitet och inlåsningseffekt

Olika sätt att mäta resultat
Bokningsfrekvensen mäts på olika sätt. Den kan beräknas på antalet som bokar dividerat på antalet som öppnat sms-länken. För verkstäder och återförsäljare i Midman är detta snitt 54%. Ett annat mått är viktad bokningsfrekvens som beräknas genom att det totala antalet utskickade digitala bokningssidor/ sms divideras med det antal som faktiskt bokat service på verkstaden. Snittet i Midman är för detta mått 13,1%, perioden 2021-2023, och visar en ökning från 10,4% före 2021. En faktor som påverkar ökningen är att AI (Machine Learning-motorerna) löpande påverkar precisionen i servicemognadsberäkningen positivt. Det betyder att en ännu högre andel av servicekallelserna pricksäkert kommer i rätt tid för att kunden ska agera och boka service.

Ring Midman på 031-725 34 00 för en krispig demo!