Team Kågered med Adde, Emil och Micke på Automässan i Göteborg.

Team Kågered första raceteamet i Sverige som kör klimatneutralt.

Första raceteamet i Sverige som kör klimatneutralt.
- Efter en hel del kalkyleringar och diskussion med Midland kom vi fram till att idén att bli första raceteamet i Sverige som kör klimatneutralt var fullt möjlig, säger teamägare Micke Kågered.

Team Kågered har tre racebilar i STCC. De belastar CO2-utsläppen med cirka 1 ton per bil och år. Transporter till och från tävlingsarenorna belastar med ytterligare CO2-utsläpp.

- För att kompensera CO2-utsläppen kommer teamet själva se till att träd planteras i Sverige. - Det kan bli över 2 000 träd och det exakta antalet ska fastställas av experter, säger Micke som berättar att teamet vill ha god marginal i det fall de granskas.

- STCC-bilarna kör dessutom på bränslesparolja från Midland och på renare racingbränsle från Aspen. Midland ser via sin partner Ragnsells till att spilloljan, oljefilter, bromsvätska och kylarglykol återvinns till nya produkter istället för förbränning, berättar Micke Kågered.

- Satsningen på klimatsmart racing ligger helt rätt i tiden. Även om vi inte kan påstå att vi säljer mer olja på grund av ett aktivt miljöarbete med våra verkstadskunder och Team Kågered så tog Midland redan 2004 det strategiska beslutet att bli första oljemärket i Sverige som certifierar verkstadskunderna för re-genering av spillolja till nya basoljor, säger Jonas Udd på Midland AB.