Är den vassaste oljan du kan välja för din Mercedes en Petronas för 99,90 kronor?

Vad får en motorolja lov att kosta kunden?

- Det är nog bara gör-det-självare som köper billiga oljor i butik eller på nätet och de kan inte vara många, säger en inköpschef för en större verkstadskoncern vi talat med. Samma chef skruvar lite på sig när han ser oljeprisspannet för en servicekund som betalar 200 kronor litern vid service samtidigt som samma motorolja kan köpas i verkstadens butikshylla eller på nätet för 89 kronor.

Hur viktigt är varumärket för olja?
- Många verkstadschefer säger att frågan om oljemärke minskat över tid. De säger att de flesta servicekunder vill veta vad som ingår i servicen och att den är prisvärd, säger Jonas Udd på Midland.
- I takt med minskad eller oförändrad produktivitet och lägre marginal med ökade garantiarbeten för många märkesverkstäder har höjda olje- och timpriser fungerat som marginalförbättrande åtgärder, säger flera branschkännare vi pratat med.

Samtidigt marknadsförs kända oljemärken både i butik och på näthandel. Bildexemplet ovan visar Petronas på Lidl. Ett annat exempel är Oljemagasinet som 2018 omsatte 24 MSEK. Bifogad hemsida visar vilka märken de marknadsför i prisspannet 69-129 kronor per liter inklusive moms:
Shell
Castrol
Mobil
Fuchs
Valvoline
Motul
Elf
Pennzoil
Eurolub och OEM-oljorna BMW, Ford och GM.

Midland har valt motsatt väg
En fråga sticker ut i kundundersökningar bland Midlands verkstadskunder: Hur ser du på att Midland inte säljs på konkurrerande säljkanaler såsom butiker och näthandel med låga priser? 100% svarar att de uppskattar att Midland inte väljer dessa säljkanaler och att verkstadens oljemarginal försvaras med skäliga rekommenderade utpriser som lirar med en hög servicegrad och motorgaranti med vägassistans, svarar Jonas.

Prisutveckling för olja
Analytikerna på Söderberg & Partners säger att ett priskrig mellan Ryssland och Saudiarabien bröt ut i mars. Det samt coronakrisen fick råoljepriset att falla kraftigt. I slutet av april sjönk priset på oljeterminer till negativa priser vilket innebar att man fick betala för att göra sig av med olja. Oljeproducerande länder sänkte senare produktionen och oljepriset har åter stigit.

Thomas Brack på Midlands produktion i Schweiz säger att råoljepriset bara har en delvis påverkan på en motoroljas slutpris. - Upp till 25% av motoroljan består av additiver och de är väsentligt dyrare jämfört basoljorna. Vi raffinering av råolja förädlas fraktionerna till bland annat olika basoljor till helt andra priser. Europas basoljelager har varit fulla och ingen har varit intresserad av att sälja med förlust, säger han.

Ring Midland på 031-725 34 00 om du har frågor kring hur du bäst bygger ett smalt sortiment för verkstaden och hur du maximerar din oljemarginal.