AI-assistenten Carin kartlägger och bevakar när något nytt händer kring en individ eller ett fordon som inte servat hos verkstaden tidigare. Här ett ägarbyte.

Hur många nya servicekunder behöver du 2021 för att inte tappa försäljning?

Vilka nya kunder får det lov att vara?
- Många verkstäder vi talar med säger att antalet nya servicekunder kommer minska kraftigt 2021 eftersom antalet nysålda bilar minskat i år, säger Jonas Udd på Midland AB. - Bilswedens prognos i mars pekade på -18% för helåret. Den är nu justerad till -20% för helåret med stora variationer för olika bilmärken. - En del resonerar med att vänta och se men det finns en risk med den strategin eftersom åtgärder för att motverka bortfall ofta sätts in för sent, säger han.

Midmans AI-assistent Carin arbetar på autopilot 24/7 med kartläggning av kunder som inte servar hos verkstaden idag. Månadsslingor baserade på Carins beräkning av servicemognad rekryterar in nya servicekunder samtidigt som du jobbar som vanligt i verkstaden.

Hur ser ditt rekryteringsbehov ut?
Ring Johan på 031-725 34 09 eller Danijela på 031-725 34 10 så visar de vilka som inte servar hos dig idag. Hur många nya kunder behöver du för att inte minska din serviceförsäljning?

En ny kund är vanligtvis värd 1 500 kronor i ren marginal per år. En verkstad behåller i genomsnitt sina kunder i cirka 4 år och många längre än så. Det totala värdet av en ny kund är från 6 000 kronor i ren servicemarginal. Ofta tillkommer marginal för reparationer, däck, glas med mera.