Vilken olja ska jag välja för Kia Plug-in Hybrid och hybridmotorer?

Kia Motors tekniska krav är ACEA A5 för de flesta hybrider (el- och bensinmotor): CVVL, JF, HEV och de modeller som först och främst berörs är Optima och Niro. Midland har flera motoroljor som är specificerade för ACEA A5: Avanza 5W-30, Econova 5W-20, Econova 0W-30, Econova 5W-30 och Axentum 0W-30.

Hur många oljor behöver jag ha för att klara de tekniska kraven?
Flertalet oljemärken delar upp sina normeringar för A5 (bensin och hybrid) samt C2 eller C3 för dieselmotorer och bensinmotorer med modern avgasreningsteknik. Resultatet blir fler sorters motoroljor i verkstaden. I vissa fall är detta ett aktivt val från verkstaden sida för att exempelvis få ned inköpspriset något då flera oljemärkens A5-oljor är dyrare jämfört A3-oljor.
Som ett alternativ till ovanstående arbetssätt, erbjuder Midland Econova 5W-30. Produkten har en ovanlig men ACEA-godkänd dubbelnormering för A5 och C2. Det betyder att du som Kia-verkstad klarar samtliga motoralternativ med en (1) motorolja.

Vad säger Global Service Way (GSW)?
För nyare dieselmotorer specificerar GSW i de flesta fall ACEA C2 eller C3 och för bensinmotorer ACEA A3 eller A5. Det betyder att produktvalet är bredare eftersom mer än en normering accepteras. Teknikutvecklingen inom Kia går dock mot ökad bränslesparnivå och det stödjer valet av ACEA A5 och C2. För hybriderna är det huvudsakligen A5 som gäller. ACEA A3 faller alltså bort som alternativ.
För äldre dieselmotorer, exempelvis Magentis årsmodell 2006, specificerar GSW ACEA C3, vilket inte är så konstigt mot bakgrund av att ACEA C2 antingen inte fanns eller inte var tillgänglig i någon bredare omfattning år 2006.
När det gäller avgasemissionsstandarden Euro 6 specificerar GWS ingen direkt koppling till motoroljans normering. Euro 6 berör huvudsakligen motorkonstruktion, EGR-funktionalitet och emissioner.

Ring teknisk support på Midland på 031-725 34 00 om du har frågor. Välkommen!