Boosta vardagen med en tesked supermat!

Boosta vardagen med en tesked supermat!

Nu lanseras nyheten Supernature by Friggs på hyllorna i ICAs och Citygross butiker. I serien ingår sex supermatsprodukter - Macapulver, Vetegräs, Spirulina, Hampafrön, Kakaobitar och Gojibär. Alla är förpackade i burkar som är enkla att försluta och stapla.

Samtliga Supernature-produkter kommer direkt från naturen. Den gemensamma nämnaren är att de har hög koncentration av näringsämnen som vitaminer, mineraler och nyttiga spårämnen. Ett bra och naturligt komplement till din kost.

Med Supernature kan du enkelt addera en god vana utan att göra några större förändringar i din vardag. Lägg till ett par teskedar av den supermat som passar din favorit - smoothie, fil, müsli eller maträtt. Svårare är det inte, superenkelt!

Supernature by Friggs finns på butikshyllorna i 50 - 100 grams burkar från ca 49,90 SEK.

Nedan ett tips på ett lätt och gott recept, Broccolisoppa med Macapulver, som värmer och gör nytta så här i vintertid.

För fler inspirerande recept gå in på vår hemsida www.friggs.se/supernature .

Broccolisoppa med Maca

2 potatisar
2 broccolibuketter
1 gul lök
2 buljongtärningar
2 msk Supernature by Friggs Macapulver
Kokosolja
1 vitlöksklyfta

Skala potatis och lök, skär i bitar och finhacka vitlöken. Skär broccolin i bitar men spara några bitar till garneringen. Hetta upp kokosoljan i en kastrull och stek lök och vitlök hastigt. Tillsätt broccolibitarna och potatis och rör runt. Tillsätt varmt vatten, så att det nästan täcker broccoli, samt buljongtärningarna. Koka tills broccoli mjuknat, ca 10 minuter. Mixa till en slät soppa med en stavmixer. Tillsätt den kvarvarande broccoli i soppan och koka försiktigt till önskad konsistens. Tillsätt slutligen macapulvret och blanda väl.

Produktinformation:

Macapulver
Addera smoothies, te, mjölk, kaffe eller ett glas kallt vatten till 2–3 tsk (15–22g) Macapulver för en snabb och uppiggande dryck.
Om: Maca är en rotfrukt som har använts som livsmedel i de peruanska Anderna i mer än 2000 år. Maca är rik på fiber och en källa till protein, kalium och järn.
Ingredienser: Ekologiskt Macapulver

Vetegräs
Addera smoothies, juicer eller kalla maträtter. Börja med 1 tsk, öka successivt upp till 3 tsk (10g).
Om: Vetegräspulver görs av vete som klipps när det är mellan 10–20 cm långt, sorteras, torkas och pulveriseras. Vetegräs är rikt på fiber och protein och innehåller även järn som bidrar till att minska trötthet och utmattning och till immunsystemets normala funktion. Tas med fördel direkt på morgonen, då det sägs ha bäst effekt på tom mage.
Ingredienser: Ekologiskt Vetegräspulver.

Spirulina
Addera smoothies, söta juicer eller annan kall mat och dryck. Börja med ½ tsk, för att vänja kroppen och öka successivt upp till 2 tsk (6g).
Om: Spirulina härstammar från Afrika och Centralamerika. Supernatures ekologiska Spirulina odlas i tank från alger som är 100% spirulinaalger. Den är rik på folsyra och innehåller vitamin K, B-vitaminer (riboflavin, vitamin B12) samt järn. Vitamin B12, folsyra och järn bidrar till att minska trötthet och utmattning och bidrar till immunsystemets normala funktion.
Ingredienser: Ekologiskt Spirulinapulver.

Hampafrön
Addera sallader, grytor, biffar, müsli, bakverk, nötter, kakaobitar, torkade bär. Eller tillverka din egen hampamjölk genom att addera vatten.
Om: Hampa är en av våra äldsta nyttoväxter. Den kommer ursprungligen från Centralasien och har  använts i mer än 6000 år. Hampafröet är egentligen en frukt som innehåller ett frö. Skalen avlägsnas innan man äter fröna eller pressar dem till olja. Oljan i hampafrön är rik på omättat fett med ett högt innehåll av omega-3.
Ingredienser: Skalade ekologiska Hampafrön.

Kakaobitar
Addera nötter, torkade bär eller hampafrön som snacks. Addera ingredienser för hemgjord choklad, glass, desserter eller exotiska maträtter.
Om: Kakaobitar från Peru som framställs genom att kakaobönor skalas och krossas. Kakaobönorna är varsamt bearbetade för att behålla de ursprungliga näringsämnena. Rå kakao är helt osötad och är därför lite bitter i smaken. Bitterämnena i kakao är ofta kraftfulla antioxidanter med hälsosamma egenskaper.
Ingredienser: Råa ekologiska, skalade och krossade kakaobönor.

Gojibär
choklad, glass, desserter eller exotiska maträtter.
Om: Gojibär, i Sverige även kallat Bocktörne, har använts i den kinesiska kulturen i flera tusen år. Gojibäret har en starkt röd färg på grund av sina höga halter av karotenoider. Gojibär är rika på fiber, vitamin B1 (tiamin) och vitamin C. Vitamin C bidrar till att minska trötthet och utmattning, samt bidrar till immunsystemets normala funktion. Tiamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
Ingredienser: Torkade gojibär, konserveringsmedel (svaveldioxid). Våra gojibär testas för bekämpningsmedel vid varje leverans för att säkerställa att värdena är under gränserna som har fastställts i den europeiska lagstiftningen.