D-vitamin tuggtablett med god smak av citron - nu på välsorterade apotek

MaxMedicas serie av vitaminer och mineraler utökas nu med en välsmakande D-vitamin tuggtablett på välsorterade apotek.

Vitamin D bildas framförallt i huden vid solbestrålning. Under det mörka vinterhalvåret är det därför extra viktigt för nordbor att fylla på D-vitaminförrådet. Framförallt är det viktigt för barn, gravida och ammande, äldre, mörkhyade och beslöjade, som löper större risk att få brist på D-vitamin.

Vitamin D hjälper till att bibehålla en normal benstomme och starka tänder samt behövs för att upptaget och omsättningen av kalcium och fosfor ska fungera normalt. Dessutom bidrar Vitamin D till att bibehålla ett normalt immunförsvar och en normal muskelfunktion. Allvarlig brist på D-vitamin kan orsaka kramper. Långvarig D-vitaminbrist kan hos barn orsaka rakit (engelska sjukan), vilket visar sig som mjukt och missformat skelett.

I Rapports sändning den 14 januari diskuterades brist på D-vitamin hos barn. Lars Sävendahl, barnläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus berättar i TV-inslaget att D-vitaminbrist förekommer hos mellan 20-30% av flickor och pojkar vid åtta års ålder. I nuläget rekommenderar svenska Livsmedelsverket att alla barn under 2 år och vissa barn upp till 5 år får D-vitamintillskott. Däremot har Finland har nyligen skärpt sina rekommendationer för D-vitaminer till barn och rekommenderar nu att barn upp till 18 års ålder tar D-vitamintillskott.

MaxMedicas D-vitamin finns nu att köpa på välsorterade apotek. Ca pris 79 kr/100 tabletter.

För ytterligare information kontakta: MaxMedica AB Jenny Andreasson, produktchef 040-660 20 40 jenny.andreasson@midsona.se

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning och hygien för svenska apotek, för dagligvaruhandeln och för hälsofackhandeln.