Kraftig försäljningsökning av magnesium -  en allt mer efterfrågad mineral

Kraftig försäljningsökning av magnesium - en allt mer efterfrågad mineral

På ett år har försäljningen av magnesium ökat med 45 procent inom dagligvaruhandeln och apotek, vilket kan tyda på en ökad medvetenhet om magnesiums stora betydelse för kroppen. Mineralen är särskilt viktig för fysiskt aktiva personer då den hjälper musklerna att återhämta sig. Salus Magnesium är ett flytande och naturligt magnesiumtillskott som kan hjälpa kroppen att dra nytta av mineralens alla fördelar.

Nya siffror från Midsona visar att försäljningen av magnesium under 2013 steg med 45 procent jämfört med föregående år. Detta kan jämföras med försäljningen av kosttillskott överlag som ökat med fem procent under samma period.

Magnesium finns i våra celler och ingår i ett hundratal av kroppens enzymer. Det är en av kroppens viktigaste mineraler som lagras i ben och muskler. Magnesium bidrar till en normal energi- och ämnesomsättning och är bra för kroppens proteinbildning. Om man idrottar hårt och svettas mycket kan detta bidra till minskade magnesiumdepåer i kroppen, liksom om man använder för mycket vätskedrivande läkemedel och äter en ensidig kost. Tecken på magnesiumbrist kan vara nedsatt uppmärksamhet och irritation, men också domningar och muskelkramper.

– Man kan dra paralleller med att fler och fler idag idrottar högintensivt, exempelvis vid löpning. Många blir då mer medvetna om hur viktigt det är med magnesium för att musklerna ska återhämta sig och detta kan vara en orsak till den ökade försäljningen av mineralen. Det är positivt att allt fler inser kopplingen mellan det man stoppar i sig i kroppen och psykiskt och fysiskt välbefinnande, säger Sofia Antonsson, legitimerad dietist.

Magnesium finns i en rad livsmedel. Bland annat i nötter och frön, baljväxter, bladgrönsaker, fisk och kött. Det rekommenderade dagliga intaget av magnesium är 375 mg för vuxna. En dos Salus Magnesium på 20 ml per dag innehåller 250 mg. Produkten innehåller organiskt bundet magnesium med god smak av honung, örter och fruktjuicer. Salus Magnesium är särskilt bra för män och kvinnor i alla åldrar som tränar och sportar.

Detta är magnesium bra för:
• Bidrar till musklernas normala funktion
• Bidrar till normal energiomsättning
• Har en roll i celldelningen
• Bidrar till normal psykologisk funktion
• Bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Bidrar till nervsystemets normala funktion
• Bidrar till att bibehållanormal benstomme och tänder

Om Salus Magnesium:
Salus Magnesium är ett flytande vegetabiliskt magnesiumtillskott som är lätt för kroppen att ta upp. Blandningen av fruktjuicer, örter och honung ger en god smak och är skonsam för magen. Produkten innehåller varken konserveringsmedel eller alkohol. Salus använder sin långa erfarenhet inom vitaminer, mineraler och örter till utveckling av både befintliga och nya produkter. Företagets ständiga krav på renhet och miljötänkande, från råvara till färdig förpackning, gör att produkterna är mycket uppskattade av konsumenter runt om i världen. Salus Magnesium utvecklades för ca 20 år sedan och finns idag i ca 14 länder huvudsakligen i Europa men också i USA och Kanada. Cirkapris: 98 kr

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:
Andrea Eriksson, Presskontakt