​Kung Markatta expanderar i vegokylen och lanserar två härliga veggieburgers fulla av smak.

Kung Markatta lanserar nya Veggieburgers!

Kung Markatta expanderar i vegokylen och lanserar två härliga veggieburgers fulla av smak. Veggieburger Tofu paprika och Veggieburger Seitan shiitake är två tillskott i kategorin som lyfter utbudet av vegoburgare till en ny nivå.

-Kung Markatta har länge varit ett av de starkaste varumärkena inom vego och var bland de första med att ta in tofu till Sverige. För oss har det därför varit självklart att också utveckla en av svenskarnas populäraste rätter hamburgaren med ett riktigt gott tofuval, berättar Linda Wass, Brand Manager.

Båda burgarna är tunna och krispiga och motsvarar vikten av en färdigstekt 90-grams hamburgare. Veggieburger Tofu paprika är en tunn krispig burgare med kryddig paprika som smälter i munnen. Veggieburger Seitan shiitake är en mer köttlik burgare med umamikänsla.

-Seitan kallas ofta mock duck eller mock chicken på asiatiska restauranger för att det så enkelt efterliknar köttstruktur, och är därför ett perfekt vegetariskt substitut. Seitan har dessutom förmågan att suga åt sig andra smaksättningar. I Kung Markattas Veggieburger Seitan Shiitake kombineras seitan med shiitakesvamp vilket ger en umamistinn, nötig och fyllig burgare med köttkänsla. En tunn vegansk burgare som både ser ut och tillagas som kött samt innehåller hela 16% protein, säger Linda Wass.

Veggieburgarna är ekologiska, veganska och utan tillsatser.

-Vi ser en ökad efterfrågan på vegoprodukter utan tillsatser. Vego är inte längre en specialdiet utan en livsstil där fler och fler väljer att äta mer vegetariskt i sin vardag. Just nu växer kategorin 15-20% årligen och 43% av svenskarna har det senaste året ökat sin konsumtion av vegetariskt, framförallt på grund av hälsa och miljö*. Att lansera riktigt goda burgare som dessutom är ekologiska och utan tillsatser känns därför som en naturlig utveckling till vad som efterfrågas framåt.

Kung Markattas nya burgare går att köpa på ICA och Coop.

*Ica Vegokatalog 2020

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel, egenvård och hygien för dagligvaruhandeln, för apotek och för hälsofackhandeln.

Vi vill göra det lättare för alla människor att själva bidra till sundare liv i vardagen.