Tillökning i Kung Markattas populära brödfamilj - Två nya KRAV-märkta fullkornsbröd har sett dagens ljus

Kung Markatta har sedan tidigare tre sorters fullkornsbröd och tre sorters gourmetknäckebröd. Nu utökas det ekologiska brödsortimentet med ett Linfröbröd som bakats med 25 % surdeg och ett Extra Grovt Rågbröd med en unik tillagningsmetod och en hög andel kostfiber.

Kung Markattas Linfröbröd är osötat och har bakats med hela 25 % surdeg vilket ger en utmärkt konsistens och en god, frisk smak. Brödet innehåller ekologiskt fullkornsrågmjöl med klippt råg och hela linfrön vilket gör brödet fiber- och näringsrikt. Ett saftigt och smakrikt bröd som lämpar sig väl att rosta. Ca.pris 19 kr för 500 g

Kung Markattas Extra Grova Rågbröd har bakats med ekologiskt fullkornsrågmjöl och med en hög andel klippt råg. Brödet har en unik tillagningsmetod där det bakas med ånga under låg temperatur i 20 timmar, både för att bevara näringen och ge det den karaktäristiska mörka färgen. Ett kraftfullt och saftigt bröd med en hög andel kostfiber. Ca.pris 19 kr för 500 g

För mer information besök:
Hemsida: www.kungmarkatta.se här finns också högupplösta bilder på bröden
Facebook: Kung Markatta
Eller kontakta: Mia Hammarström, Produktchef, 019-30 73 14, e-mail: mia.hammarstrom@kungmarkatta.se

Kung Markatta AB har ett av Sveriges bredaste sortiment av ekologiska produkter. Lennart Olsson startade företaget 1983, med drömmen om att kunna erbjuda svenska folket rena och hälsosamma livsmedel och förändra deras matvanor i en positiv riktning. Under varumärket Kung Markatta finns drygt 150 produkter, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Idag omsätter Kung Markatta 198 miljoner (2009) och har ca 30 anställda. Företaget distribuerar flera andra varumärken, som t ex Yogi Tea, Alpro Soya, Urtekram, Green & Black’s och Schär