Japanskt i köket med Mieles rostfria stekbord

Nu tar japansk kokkonst klivet in i svenska kök med Mieles nya stekbords¬modell: TepanYaki. Det japanska ordet ”tepan” betyder “stekt på hett bord”. Mieles nya Tepan-modell är tillverkade i rostfritt stål, men principen är klassiskt japansk: Maten tillagas utan kastruller och pannor med hjälp av direktverkande upphettning, reglerad och anpas¬sad till valet av mat. Stektiden är kort och råvaror som är tillagade på det här sättet utan eller bara med minimalt tillsatt fett är både hälsosamt och gott. TepanYaki-modellen har med hålmåtten 362x500 mm samma djup som Mieles induk¬tionshällar, CombiSet och övriga hällar med stående ram från Miele, vilket gör det lätt att kombinera den med andra produkter. Runt stekbordet löper en kanal som förhindrar vätska att rinna över på arbetsytan eller bredvidliggande spishäll. --------- Konsumentpris, TepanYaki: Ca 20 600 kr inkl moms Lansering på marknaden: Juni 2006. Bildtext: TepanYaki kompletterar Mieles keramiska glashällar. Fisk, skaldjur, kött och grönsaker tillagas utan fett enligt det japanska köket. För ytterligare information kontakta Miele AB: Carit Lohse, Produktchef, tel 08-562 29 513, mobil 070-733 05 40, carit.lohse@miele.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 E-post: info@miele.se Om Miele Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med cirka 14 800 anställda i 36 länder. 2004/2005 omsatte Mielekoncernen 2,26 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. 2004 certifierades Miele enligt normen SA 8000, en social norm som definierats av FN-projektet Global Compact. För att erhålla ett SA 8000-certifikat måste ett företag leva upp till vissa principer som innefattar sociala standarder, mänskliga rättigheter och miljöskydd. Mieles tidigare certifieringar: den internationella kvalitetsnormen DIN EN ISO 9001, den europeiska normen DIN EN ISO 13485 för medicinprodukter och den internationella miljönormen DIN EN ISO 14001. Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de Denna release är distribuerad av Lennart Thulin, Norsholmen AB, lennart.thulin@norsholmen.se, mobiltelefon 0705-106 106.

• Hemelektronik