Med Miele SingleWash kan även enstaka plagg tvättas med låg förbrukning

Tack vare den nya funktionen SingleWash från Miele är det nu möjligt att tvätta också enstaka plagg ekonomiskt, snabbt och hygieniskt. Även med en välfylld tvättrumma tvättar Mieles maskiner både energieffektivt och bekvämt: för närvarande med 50 procent mindre än A +++ och med mindre än tre timmars programtid.

Med SingleWash är vatten- och energiförbrukning men också programtiden skräddarsydd för små mängder tvätt. Detta möjliggörs tack vare Mieles patenterade tvättprocess PowerWash 2.0 med sin exakta, tvättmängdsanpassade styrning av cirkulationspumpen och "spin & spray"-tekniken som sänker förbrukningen ytterligare.

PowerWash 2.0 ger redan vid "normal" tvättmängd utmärkt energieffektivitet och kort programtid. För närvarande underskrider Miele tvättmaskiner energieffektivitetsklass A +++ med 50 procent och detta på bara två timmar och 59 minuter.

Tvättparametrarna är anpassade till minsta tänkbara tvättmängder

För SingleWash kompletteras PowerWash 2.0  med ytterligare parametrar som ger ännu bättre genomblötning av textilierna. Endast den mängd vatten som krävs för att varje textilfiber ska bli mättad leds in i trumman. Beroende på textilens absorptionsförmåga behövs endast en till två liter vatten per kg tvätt som måste värmas upp för tvättprocessen. Det gör att energiförbrukningen blir cirka 60 procent mindre och bara hälften så mycket vatten behövs samtidigt som stora tidsbesparingar kan göras. I programmet "Strykfri tvätt 40 grader" är programtiden endast 39 minuter, utan någon minskning av rengöringsförmågan.

Samtidigt är den nya tvättfunktionen idealisk för "problematiska" plagg. Det kan vara textilier som kan missfärga andra plagg eller sådana som bäst tvättas separat på grund av materialet eller av hygieniska skäl.

Nätverksteknologi och pekskärm nu "standard"

SingleWash finns som ett tillval i nästan alla program med undantag för specialprogram som Outdoor och Impregnering eftersom de vanligen körs med enstaka plagg. Efter att SingleWash valts visas direkt den reducerade tiden, baserad på upp till 1 kg tvätt. Vid högre trumbelastning ökar också behovet av tid, energi och vatten.

Alla våra modeller som också har PowerWash 2.0 är nu utrustade med SingleWash,som standard. För en konsekvent miljöanpassad klädvård presenterar Miele också modeller med TwinDos automatisk dosering. Med TwinDos kan man spara upp till 30 procent tvättmedel jämfört med manuell dosering. Alla tvättmaskiner med PowerWash 2.0, SingleWash och TwinDos kan anslutas till wifi. Och de är utrustade med M Touch-display som Miele-kunder redan känner till från sina inbyggnadsprodukter.

Lansering: oktober 2018

Se Miele tvättmaskiner med SingleWash

För mer information, kontakta,
produktchef Henrik Israelsson
henrik.isralesson (at) miele.se

• powerwash 2.0
  • energieffektiv
  • tvättmaskiner
  • singlewash

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i cirka 100 länder via egna dotterbolag och importörer, med drygt 20 000 anställda och med produktion i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro.