Miele rapporterar 3,2 % omsättningsökning juli - december 2019

Efter en anpassning av verksamhetsåret till kalenderår redovisar Miele 2,24 miljarder i omsättning under det förkortade verksamhetsåret juli till december 2019. Miele startar också nya dotterbolag. Antalet anställda i Miele-gruppen uppgick 31 december 2019 till 20 478 anställda runt om i världen - fler än någonsin tidigare.

Under den andra halvan av 2019 uppnådde Miele-gruppen en omsättning på 2,24 miljarder - 3,2 procent mer än föregående år.  'Det visar återigen att vi är väl rustade med våra produkter och tjänster för att öka omsättningen och vinna marknadsandelar under utmanande villkor och intensiv konkurrens på marknaden'. Det menar den ledande tillverkaren av hushållsprodukter i premiumsegmentet.

Tillkännagivande av halvårssiffrorna beror på att Miele-gruppen har ändrat sitt verksamhetsår så att det sammanfaller med kalenderår (istället för perioden 1 juli till 30 juni). Det resulterade i ett förkortat räkenskapsår juli - december 2019. Till den positiva utvecklingen bidrog stora europeiska marknader som Österrike, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien.

Bland produktgrupperna var det framför allt tvättmaskiner, torktumlare och dammsugare som bidrog till försäljningsökningen. Inom klädvården var det en mängd förbättringar av användarnyttan såsom kortare program, möjligheten att enkelt lägga i tvätt efter programstart och energieffektiv tvätt av enstaka plagg. Inom det växande segmentet laddningsbara handdammsugare fick den nya Triflex HX1 en succéartad start (lanseras i Sverige i april 2020). Med de nya inbyggnadsprodukterna i Generation 7000 återtog Miele sin ledande roll när det gäller innovation, design och livsstilsprodukter. De nya produkterna som lanserades samtidigt i alla länder med cirka 3000 modeller var den största produktlanseringen i företagets historia.

Produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional) rapporterade en tillväxt på mer än 4%.

Ny energi för tillväxt och innovation

För att utveckla tillväxtpotentialen ytterligare genomgår Miele en omorganisation, vilket tillkännagavs i oktober 2019, som exempelvis en indelning i åtta affärsenheter och skapandet av en ny affärsenhet för digital marknadsföring (Digital Hub) som sätts upp i Amsterdam och en ny fabrik i polska Ksawerów. Miele har också förvärvat två nya dotterbolag, Agrilution GmbH, med vilket Miele tar steget in i affärsområdet vertikal odling och Miele Operations & Payment Solutions GmbH som utvecklar en app för gemensamma tvättstugor och tvättanläggningar.

Läs det fullständiga pressmeddelandet här (eng)

• miele-gruppen
  • verksamhetsår
  • omsättning

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland. 2018/2019 omsatte Miele-koncernen 4,16 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har ca 20 500 anställda runt om i världen.