Miele säljer bättre än någonsin – trots konjunkturläget

Miele´s ägare  Markus Miele (andra från vänster) och  Reinhard Zinkann (fjärde från vänster) omgivna av de övriga i den internationella ledningsgruppen.

Det tyska vitvaruföretaget Mieles globala försäljning nådde all time high när senaste bokslutet (1 juli 2009 – 30 juni 2010) presenterades. Omsättningen landade på 2,83 miljarder euro, vilket är en ökning med drygt två procent jämfört med föregående verksamhetsår.

Det familjeägda vitvaruföretaget Miele, med marknadsnärvaro i 95 länder världen över, visar upp ett bokslut för 2009/2010 som överträffade förväntningarna, med tanke på det allmänna konjunkturläget under verksamhetsåret. Omsättningen på 2,83 miljarder euro blev dessutom den hittills högsta i företagets 111-åriga historia.

Den största tillväxten var på den tyska hemmamarknaden, som svarar för ca 30 procent av Mieles totala omsättning. Ökningen i Tyskland var fem procent och nådde 840 miljoner euro.

Under 2009/2010 investerade Miele totalt 137 miljoner euro i verksamheten, vilket är något mindre än föregående år. Då nådde å andra sidan företagets investe­ringar den hittills högsta nivån sedan starten 1899 (187 miljoner euro). Under verksamhetsåret har bl.a.ett medicintekniskt centrum öppnats i Bielefeldt för forskning och utveckling av medicinska maskiner för desinfektion och sterilhantering. Dessutom öppnades ett forskningscentrum i Gütersloh komplett med klimatkamrar och test-laboratorier för hållbarhets- och livslängdstester av hushållsmaskiner.

Helt nyligen tog Miele hem den i särklass största enskilda ordern i företagets historia: Leverans av 9 200 olika vitvaror till 1 000 lägenheter i det exklusiva turkiska bygg­projektet Mashattan i Istanbul.

Kent Oderud, vd, tel 08-562 291 01, mobil 070-420 15 89, kent.oderud@miele.se

Bild finns att hämta på: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna, telefon: 08-562 29 000, E-post: info@miele.se

Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

.

• vitvaror