Nya diskmaskiner från Miele: Topputrustade basmodeller med ökad energieffektivitet

Miele lanserar nya högpresterande diskmaskiner av basmodell med namnet G 5000. Exklusiva funktioner som tidigare bara fanns i dyrare maskiner finns nu även i basklassen. Alla maskiner i G 5000-serien uppnår minst energieffektivitetsklass A++, förbrukar endast cirka 6,0 liter vatten och har förbättrade korgar och manöverpaneler med ny utformning.

Rent porslin, bestick och kokkärl på mindre än en timme? Det fixar diskmaskinerna i Generation G 5000! Med Mieles egenutvecklade diskprogram QuickPowerWash och diskmedelstabletterna Ultra Tabs All in 1, som är perfekt anpassade till programmet, uppnås optimala resultat på endast 58 minuter.

Med en vattenförbrukning på ungefär sex liter i automatikprogrammet och en energieffektivitetsklass på minst A++ arbetar de nya diskmaskinerna från Miele mycket energieffektivt. Detta möjliggörs av EcoPower-tekniken med sin speciella cirkulationspump, optimerade spolarmar och ett effektivt filtersystem. I vissa maskinmodeller finns även en AutoOpen-torkning, en funktion som bara Miele har.

För att också i- och urplockningen av disken ska gå snabbt och intuitivt har diskmaskinerna även en FlexLine-korg. Små kaffe- och tekoppar sitter säkert på knopparna på den höjdjusterbara FlexCare-kopphyllan i överkorgen. Det finns även plats för stora kokkärl som behöver utrymme. För dessa finns en pinninsats i underkorgen som kan fällas ner för att skapa större avställningsytor.

I vissa modeller skapar inte bara under- och överkorgen en stor flexibilitet. I de diskmaskiner som har den patenterade 3D-MultiFlex-lådan får användaren nämligen en fullvärdig tredje disknivå. Genom att fälla ner den högra sidodelen går det att placera knivar, gafflar och skedar men även mindre diskgods som espressokoppar och tapasskålar på denna nivå. Den flyttbara sidodelen på vänster sida gör det möjligt att placera vinglas med hög fot även i underkorgen som ligger under. Alla flyttbara delar och greppytor är gulmarkerade så att de syns väl.

Visuellt påminner basmodellerna om maskinerna i modellserien G 7000, till exempel vad gäller de karaktäristiska manöverelementen. I modellerna med panel återfinns till exempel knappsatsen under programmen och displayen. Den högkvalitativa CleanSteel-panelen av rostfritt stål används på ett intuitivt och enkelt sätt med knapptryck.

Lansering i Sverige: från juni 2020

Priser: från rek. cirkapris 9 595 kr

För mer information om diskmaskiner i nya G 5000-serien:

Läs mer på www.miele.se/g5000 eller

kontakta produktchef Niklas Ödahl på 08-562 29 000 eller niklas.odahl (at) miele.com

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland. 2018/2019 omsatte Miele-koncernen 4,16 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har cirka 20 500 anställda runt om i världen.