Utsökt kaffe med superenkel skötsel

Miele kan stolt presentera en ny generationen kaffemaskiner för inbyggnad. Nu är det enklare än någonsin att göra gott kaffe. Toppmodellen CVA 7845 har fack för tre olika sorters bönor och både avkalkning och rengöring sköts automatiskt. Tack vare ny design är de nya kaffemaskinerna ännu tystare än tidigare modeller. Fler Miele-exlusiva egenskaper är koppsensorn och tio användarprofiler.

Kaffemaskin CVA 7845 kan göra 25 olika sorters dryck, inklusive te, alla bryggda vid den idealiska temperaturen. Tre behållare för kaffebönor (300 g och 2 x 150 g) gör det enkelt att välja favoritdryck: för Long black t.ex. rekommenderas en stark espressosort; Caffè Americano görs bäst med en mildare kaffesort. Med Miele Black Edition erbjuder Miele fyra olika kaffesorter: Café Crema, Espresso, Decaf (koffeinfri) och allroundkaffet All-for-One. För att säkerställa att kaffesorterna inte blandas är kvarnen konstruerad så att bara nymalet kaffe når bryggenheten (AromaticSystemFresh).

Fyra  performance-lägen för alla tillfällen

Miele kaffemaskiner har 10 användarprofiler som kan ställas in för olika favoritdrycker. Beroende på kaffebönor och dryck har olika inställningar av malningens finhetsgrad, mängd, temperatur, med eller utan förbryggning en mycket stor inverkan på kaffets smak. Efter att ha testat sig fram lite går det snabbt att programmera favoritkaffet. Dessutom kan man ibland vilja anpassa inställningar till hur kaffemaskinen används för tillfället. Därför är CVA 7845 utrustad med fyra olika performance-lägen som optimerar grundinställningen för t.ex. kontinuerlig användning vid en fest (party-läge) eller Eco-läge, standardinställningen, för lägsta möjliga energiförbrukning. I Barrista-läget ligger fokus på anpassade bryggningstider och en perfekt espressocrema. Slutligen mjölk-läget snabbar på uppvärmningen av mjölkbaserad dryck eftersom dryck med mjölk tar längre tid att tillreda.

Automatisk avkalkning och avfettning

Men äkta njutning av kaffe upplevs först när besvärlig skötsel inte behövs. Här kommer den automatiska avkalkningen AutoDescale in - en funktion som först lanserades på fristående kaffemaskiner i form av en patron. På kaffemaskiner för inbyggnad har funktionen ytterligare optimerats och tar ungefär två timmar (ofta under natten). Manuell avkalkning är fortfarande möjlig.

Ännu mindre populärt än avkalkning är rengöring av mjölkledningar och avfettning av bryggenheten. Med funktionen AutoClean slipper användaren detta. Precis som vid automatisk avkalkning sätts ytterligare en patron med rengöringsmedel in som omväxlande avfettar och rengör.  Mängden bryggd kaffe avgör hur ofta en patron måste bytas.  AutoClean och AutoDescale är patenterade funktioner som bara finns hos Miele.

Enkelt att göra inställningar med mobilen

Men appen Miele@mobile kan de önskade parametrarna för kaffebryggning ställas in. Att starta kaffemaskinen, starta beredning av dryck eller visa maskinens skötselstatus är funktioner som stöds av appen. Självklart kan också rengörings- och avkalkningsmedel samt exklusivt kaffe från Miele beställas i Mieles online-shop direkt i appen.

CVA 7845 är toppmodellen i den nya generationen kaffemaskiner som omfattar fyra modeller. CVA 7845 har fast vattenanslutning, vilket gör att vattentanken inte behöver fyllas på, och finns i grafitgrått, obsidiansvart, briljantvitt och rostfritt stål. Motsvarande modell med vattentank är CVA 7840 som finns i rostfri PureLine-design. Ytterligare modeller är CVA 7440 och CVA 7445 (fast vattenanslutning) som inte har alla ovan nämnda egenskaper.

Lansering: från maj 2019

För mer information om de nya kaffemaskinerna, kontakta:
produktchef Henrik Israelsson på 08-562 29 000 eller henrik.israelsson (at) miele.se

Läs mer om de nya kaffemaskinerna

Läs mer om Miele Black Edition kaffe

• cva 7845
  • kaffemaskiner
  • cva 7445
  • cva 7440
  • autodescale
  • autoclean

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har cirka 20 100 anställda runt om i världen.