Färgstark konst "gillas" av svenskar

När den numera Los Angeles-baserade konstnären Mikael Brandrup publicerade sitt färgstarka konstverk ”Vibrant World” på Facebook blev det viralt. Konstverket fick 22 tusen kommentarer och över en miljon visningar. Nästan hälften av hans följare på Facebook är idag svenskar och nu vill konstnären öka sin närvaro i Sverige.

Den danskfödda konstnären Mikael Brandrup började sin professionella karriär som konstnär för snart fyra år sedan efter att ett av hans konstverk blivit viralt. Tavlan ”Vibrant World”, ett abstrakt och färgstarkt konstverk föreställande världskartan, skapades efter att Mikael själv inte kunde hitta en världskarta att köpa till sin lägenhet. Han bestämde sig då för att skapa sin egen, och publicerade det färdiga resultatet på Facebook. Bilden på tavlan fick 22 tusen kommentarer och över en miljon visningar på Facebook och tog även konstnären till Los Angeles.

– Jag ville skapa ett konstverk som förmedlade positivitet och energi, något som jag tror att många idag behöver. Jag blev chockad över responsen. Allt bara hände på en gång, säger konstnären Mikael Brandrup.

Mikael Brandrup har blivit känd för sitt unika sätt att kombinera intensiva färger, grafisk design med modern graffitikonst. Efter att hans konstverk blivit viralt bosatte sig konstnären i Hollywood Hills, Los Angeles, där han idag arbetar ihop med tvillingbrodern Morten och deras sex anställda under varumärket Mikael B Design. Men intresset för Mikaels konst finns i Sverige, enligt konstnärens egna Facebook-sida. Utav hans ca 100 000 följare på Facebook består idag nästan hälften av svenskar enligt Facebooks egna analysverktyg. Nu letar konstnären efter lokala projekt i Sverige för att kunna möta intresset på plats.

Konstvetaren Marie Kjellsdotter som tidigare drivit två konstgallerier och representerar idag Mikael Brandrup i Sverige.

– När vi insåg att en så stor del av Mikaels följare på nätet är svenskar började vi söka efter intressanta projekt för honom här i Sverige. Mikael har tidigare fyllt utställningar med flera tusen besökare men har aldrig tidigare gjort något live-event i Sverige, säger Marie Kjellsdotter.

Varför finns det ett så stort intresse just hos svenskarna?

– Mikaels konstverk är som färgexplosioner och lyfter våra stilrena och ljusa skandinaviska hem. Detta är något nytt för oss svenskar, konsten står ut från tidigare mer färglösa trender vi sett här, avslutar Marie Kjellsdotter.

Mikael B Design på Facebook.

* Högupplösta bilder skickas på begäran.

Vibrant World.

* I dag finns ”Vibrant World” inte som konsttryck längre.