​Från graffiti till konstnär hos Nike, Google och LinkedIn

Mikael B började sin konstnärskarriär som grafitti-målare i Köpenhamns förorter och målade sina jämnåriga kamraters rum. Nu har han flyttat till Kalifornien och livnär sig på sin abstrakta fusionskonst som köps av kunder som Nike, Google och LinkedIn. Han ställer ut på gallerier i Los Angeles och bjöds nyligen in till Art Basel i Miami.

Just nu är Mikael B anlitad av LinkedIn. Han jobbar med ett abstrakt verk som ska förmedla tanken bekom LinkedIns nya projekt The Economic Graph i samband med dess lansering.

Nyligen har han även jobbat för Nike som anlitade den danske konstnären i samband med sin lansering av de nyaste Jordan-skorna som designats till NBA-stjärnan Chris Paul. Mikael B skapade en enorm målning vid Santa Monica Pier och arbetet filmades som en reklamvideo för sociala medier.

Nyligen gav American Express honom fria händer att ge fasaden hos ett av Los Angeles mer kända företag vid korsningen mellan Santa Monica Blvd och Seward ett helt nytt, kreativt uttryck. Nyligen anlitade Google honom i samband med konstauktionen Venice Art Walk. Som PR för själva evenemanget skapade Mikael B ett verk live på en vägg hos Google och företagets personal fick ett vackert permanent verk att se på i vardagen.

Efter att den 31-årige danske konstnären valde att flytta till Los Angeles har hans karriär gått spikrakt uppåt. Det har medfört åtskilliga galleriutställningar och massor av positiv mediarespons - från LA till bland annat trendiga Marbella i Spanien. Och i december blev Mikael B inbjuden att delta på en av världens ledande konstmässor, Art Basel Miami, med sina unika målningar som kombinerar akryl och sprayfärg.

Med en dröm om ett liv där han skulle kunna förena sin bakgrund från Köpenhamns graffitti-miljö med sin talang för grafisk design och abstrakt konst reste Mikael B till Kalifornien. Fram till sin avresa drev han en egen designbyrå, Identity Provided, som numera är såld.

Wildstyle graffiti möter fina penseldrag

”Det har gått riktigt, riktigt fort – jag har byggt upp mitt nätverk supersnabbt”, säger Mikael B.

”Det är en helt annan miljö här. Street art och urban contemporary art är mer inarbetat här. Här finns hundratals gallerier som stöttar och hämtar in konsten från gatan till gallerierna”, berättar han.

En förklaring till min succé beror nog på att jag kommer med något helt annorlunda. Det är dels min danska bakgrund som många känner till och har respekt för på grund av Dansk designs status. Men även min personliga stil. Jag jobbar mycket konceptuellt, minimalistiskt och stilrent, och kombinerar new school wildstyle grafitti med grafisk design, abstrakta himlalandskap, penseldrag och strömlinjerade former och figurer. Ett dynamisk universum, där allt är möjligt”.

Succén har medfört att Mikael B, tillsammans med sin tvillingbror Morten, idag har sex anställda inklusive en amerikansk manager.

Känd för konstnärliga världskartor

Mikael B började sin professionella karriär som konstnär för fem år sedan.

Han var pionjär inom det man kallar typografiska och abstrakta världskartor. Det är även dessa världskartor i otämjda, energiska färger som han är mest känd för i Danmark.

Motivet uppstod då Mikael B inte hittade någon världskarta som han tyckte om. Istället började han då designa en egen karta. När den, efter sex månaders designarbete ner till minsta detalj, var klar började vänner, bekanta och även folk utanför bekantskapskretsen efterfråga exemplar och tvillingbrodern Morten fick då etablera både danska och internationella försäljningskanaler.

”Det spred sig via sociala medier och vi har upplevt att folk stod i kö vid vårt kontor på Christianshavn. Jag hade lagt ut världskartan ”Vibrant World på Facebook och plötsligt hade jag 22 000 kommentarer på ett enda verk, och statistiken visade att inlägget hade nått ut till mer än en miljon människor. Det bara hände, på en gång! Vi blev helt omkullvälta online och fick byta servrar för vår hemsida. Jag tror att jag hade skapat något som förmedlade positivitet och energi som folk kände att de behövde.

I dag finns ”Vibrant World” inte som konsttryck längre.

Som ett resultat av karriärframgångarna har Mikael B valt att jobba uteslutande med numrerade exemplar av sina konsttryck och de säljs endast signerade.

Från Tuse Næs till Hollywood Hills

Mikael B har alltid ritat och målat – ända sedan skolåren i Tuse Næs på nordvästra Själland - och har fyllt åtskilliga kladdhäften med teckningar och designalster, som ibland på rasterna blev temporära motiv på kompisarnas armar.

Föräldrarna gav honom stora träskivor att måla på hemma i trädgården, han dekorerade vännernas pojkrum och senare hängde han i Köpenhamns nergångna sydvästkvarter och målande graffitti med kompisarna.

I dag ligger hans fokus på de stora väggmålningarna och galleriutställningarna där han med sin kombination av akryl- och sprayfärg förmår att förena det grafiska och abstrakta med ett tuffare street-uttryck.

Avsikten har dock varit den samma hela tiden:

”Mitt mål är inte att kommunicera något politiskt budskap - jag är inte någon samhällskritiker. Jag vill hellre skapa ett positivt och energiladdat universum där allt är möjligt. En fristad, ett personligt frirum, en hybridvärld i vilken man kan förlora sig själv och glömma alla bekymmer. Och bara vara.”

Extra information om Mikael B:

2014-/ Flyttade från Köpenhamn till Los Angeles, USA

2013-/ Grundade Mikael B Design

2008-2013/ Grundade och drev designbyrån IDENTITY PROVIDED (numera fusionerat med Meyer & Bukdahl)

Följare på Facebook: 51 353

Följare på Instagram: 21 122

Kommande uppdrag: Väggprojekt för Google, Venice, LA

Senast sålda verk: ”Shaff” 67 200 DKK

Kända köpare: Skådespelare som David Arquette, Amaury Nolasco i tv-serien Prison Break och NBA-spelaren Chris Paul.

www.mikael-b.com