​Mikael B. Soloutställning "Just Be"

Mikael B.

Soloutställning

"Just Be"

20. augusti – 6. september 2016

En estetisk explosion av färger och former fyller den avskalade utställningslokalen när konstnären Mikael B gästar Köpenhamn med Just Be, hans hittills största soloutställning i hemlandet. Med ett unikt läge och utsikt över Köpenhamn har Papirøen kommit att bli en samlingsplats där kreativiteten får fritt lejde och där drömmar blir verklighet. Mikael B har följt sin dröm och byggt upp en stark konstnärskarriär de senaste åren. Till vardags bor och arbetar han i Los Angeles, där hans urbana konst pryder otaliga väggar runt om i staden. Nu är det äntligen dags att ställa ut på hemmaplan och mer än 30 av hans senaste verk har flugits från ateljén i Los Angeles till inredningsföretaget &traditions showroom i centrala Köpenhamn. Som en del av utställningen Just Be har konstnären skapat ett rum i lokalen där besökarens tankar kan färdas fritt in i ett expressivt, koloristiskt och abstrakt universum. Konstnärens grafik- och grafitti-inspirerade estetik kommer till uttryck via tekniker som målning, tryck och foto. Det blir ett universum där allt är möjligt, ett tankesätt som går helt i linje med den kreativitet och energi som präglar konstnären i det dagliga skapandet.

Mötet mellan design och konst

Med en sällan skådad drivkraft valde Mikael B att bejaka sin passion och leva ut sin dröm om att etablera sig som konstnär och lämnade således den framgångsrika designbyrå som han hade byggt upp i Danmark. Men känslan för det minutiösa designhantverket och det grafiska uttrycket lever vidare i hans verk. Mikael har blivet litet av en pionjär bland den nya generationens konstnärer, som inte följer de traditionella vägarna inom konsten och i allt större utsträckning väljer att skapa sin egen lycka. Mikael har vågat ta chanser och vågat sticka ut, men har även brutit ny mark i sitt nytänkande sätt att presenterar sin soloutställning. I showroomet har han skapat en unik miljö som ger besökaren en större helhetsupplevelse eftersom konsten visas i sitt rätta element i samarbete med den danska designbyrån &tradition. &tradition utgår från det legendariska danska möbelhantverket med sina exklusiva material samtidigt som man öppnar dörren på glänt för nordiska traditioner. Mikael låter sina verk samspela med &traditions funktionella och konstnärliga design och de båda samspelar i avskilda miljöer i den imposanta utställningshallen på hela 700 m2. Både utställningens design och verken bjuder in besökaren att utforska och låta sig uppslukas av ett kosmos medan hen leds vidare till utställningens mittpunkt där konstnärens drygt 3 meter breda huvudverk i träder fram.

Det konstnärliga uttrycket

Utställningen presenterar ett urval från hela Mikaels konstnärskarriär och kännetecknande uttryck; från rå wildstyle graffiti till hans egenartade urban art-stil. Från att han skapade en nytolkning av den traditionella världskartan till färgexplosioner och abstrakta former, via foton av hans väggmålningar till de senaste verken på duk som Crystal Clouds, Ice Breaker och Multiverse, som alla är skapade med akryl och sprayfärg. De expressiva verken präglas av en närmast vulkanisk energi, kompromisslöshet och vildhet. Motiven inbjuder till förtolkningar och drar besökaren till sig med explosiva färger och geometriska former. Gemensamt för allt Mikaels skapande är en befriande och direkt önskan om att skapa positiva och expressiva motiv där fantasin kan löpa amok. Att skapa ett frirum där tankarna kan flöda, blicken vandra. bekymmer och negativa tankar försvinner och vi bara kan vara - Just Be.

Mikael Bs identitet som konstnär och konstnärliga signum som grundades när han som ung var aktiv grafitti-konstnär. Han kombinerar ett grafiskt uttryck med wild-style graffiti, en komplex genre som kännetecknas av att former, ord och bokstäver vävs samman i ett nät som kan vara svårt att avkoda för den ovana betraktaren. Verken framträder som en musikalisk visualisering med ett dynamiskt universum och starka färger. Just denna känsla för färger och deras inverkan på oss har en betydande roll för motiven. Komplementärfärger ligger intill varandra och bildar en scen för färgexplosioner som drar betraktarens blick till sig. De starka färgerna understryker verkens energi och optimism. Denna unika talang är även ett av Mikaels viktigaste verktyg när han skapar sina urban art-målningar. I detta är det konstnärens främsta uppgift att få målningen i det offentliga rummet att interagera med stadens omgivningar och arkitektur.

Ny konstbok premiärvisas vid vernissagen

Det är fascinerande att träda in i en konstnärs ateljé, att beskåda hur skissen på den nakna duken blir en fängslande målning eller att se hur konstnären låter sprayfärgen eller penseln dansa över duken och omvandlar den till ett dramatiskt universum av former och färger. Som åskådare lockas vi av processen, såväl som det slutliga resultatet. Fullt medveten om detta, har Mikael B skapat en ny konstbok som kommer att presenteras under vernissagen. I fotoform visar han skisser, work-in-progress från ateljén i Los Angeles, olika beställningsjobb såväl som offentliga utsmyckningar av statsmiljöer i främst Los Angeles och även från konstmässan Art Basel i Miami de senaste åren till hans nyaste verk i akryl och spray på duk.

Begreppen estetik och konst har alltid stått varandra nära, snart kanske mer än någonsin- bedöm själv, när vi hälsar dig välkommen på vernissage lördagen den 20. augusti kl. 18-23 i

Papirhallen, Trangravsvej 22, 1436 Köpenhamn K, Danmark

För ytterligare information eller pressfoto kontakta:

Morten Brandrup / mo@mikael-b.com

FB MikaelBDesign