MP: Beklagligt att Region Skåne lämnar Spårvagnsstäderna

Den styrande Alliansen i Region Skåne har idag beslutat att lämna föreningen Spårvagnsstäderna. Beslutet gör att Region Skåne tappar värdefull kunskap om spårvägar samtidigt som kostnaderna riskerar att bli högre för regionen.

Regionstyrelsen beslutade på dagens sammanträde att gå ur föreningen Spårvagnsstäderna, som arbetar med att stötta kommuner och regioner som vill utveckla spårbunden kollektivtrafik i städer. Bland medlemmarna och de associerade medlemmarna finns flera svenska kommuner som redan har spårväg och ett 40-tal representanter för näringslivet, från spårvagnstillverkare till trafikkonsulter.

Genom utträdet sparar Region Skåne 50 000 kronor i medlemsavgift.

– Det är beklagligt att Alliansen väljer att bedriva ogenomtänkt symbolpolitik på det här sättet. Det är ett faktum att rälsen i Lund läggs i detta nu och snart kommer regionen att trafikera med spårvagnar. Då ska vi självklart byta kunskap och erfarenheter med andra aktörer som gör samma sak. Att tro att vi kan allt bäst själva och uppfinna hjulet varje gång är dumt, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ersättare i regionstyrelsen.

För mer information, kontakta:

telefon: 0725 - 52 51 08