Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden

MP: Oacceptabelt att äldre kan ha nekats sjukhusvård på tveksamma grunder

Flera vårdcentraler i Skåne har brustit i beslut de tagit om behandlingsbegränsningar hos äldre patienter under pandemin. I flera fall har äldre patienter nekats sjukhusvård på medicinskt tveksamma grunder och utan dialog mellan läkare och patient/anhöriga. Miljöpartiet reagerar starkt på uppgifterna.

Region Skåne är nu klar med den externa granskning som gjorts av 18 vårdcentraler i Skåne angående brister i vården och kontakten med sköra äldre patienter under pandemin. Granskningarna visar på brister i varierande grad hos flera av de granskade vårdcentralerna. Flera fall av medicinskt tveksamma beslut och bristande journalhantering har upptäckts. I flera fall har besluten tagits utan samråd med patienten eller anhöriga.

– Att neka äldre sjukhusvård utan att prata med patienten eller anhöriga och utan ordentliga medicinska undersökningar är helt förkastligt. Så får det bara inte gå till. Jag är oerhört upprörd idag, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hon fortsätter:

– Det här skadar förtroendet för den skånska vården. Det är oerhört viktigt att Alliansstyret och Region Skåne nu går vidare och tittar på vad som faktiskt har hänt. Hur har det kunnat bli så här? Vilka förändringar krävs för att det aldrig ska upprepas igen? Det här är frågor som skåningarna och inte minst de drabbade och anhöriga har rätt att få svar på, säger Mätta Ivarsson.

Läs Region Skånes pressmeddelande här.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se