Regionrådet och riksdagskandidaten Anders Åkesson (MP).

Regionråd: Åkessons försök att tysta journalister ett hot mot demokratin

Under en intervju i Sveriges Radio P3 under onsdagen gick Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson till hård attack mot kanalen. Han säger bland annat att om han själv hade varit chef för kanalen så hade P3 lagts ner. Ett uttalande som hotar all media i såväl Skåne som hela landet, menar en upprörd Anders Åkesson (MP).

Det var under en utfrågning i Morgonpasset som Jimmie Åkesson riktade skarp kritik mot kanalen. ”P3 är en skitkanal” sa han då bland annat och menade att kanalen innehåller ”vänsterliberal smörja”. Detta upprör regionrådet och riksdagskandidaten Anders Åkesson (MP).

– Att en partiledare vill begränsa en public service kanal på detta sätt är inte bara djupt oroande - det är ett hot mot demokratin, säger regionrådet och riksdagskandidaten Anders Åkesson (MP).

– Medias roll är att granska makten. Det är en fundamental uppgift i en demokrati. Politiker ska inte försöka styra över journalistiken. Jag tar kraftigt avstånd från Jimmie Åkessons agerande.

Anders Åkesson menar att dagens utspel är ett led i en tids förskjutning där media svartmålas från en del politiska håll.

– Jimmie Åkessons utspel i Sveriges Radio P3 idag är kulmen på en tids förskjutning där man försöker att ifrågasätta medias roll för att nå egen vinning. Vi har sett hur det går i andra länder. Det är en utveckling vi inte vill se här i Sverige, säger Anders Åkesson (MP)