Miljöministern Karolina Skog och Mätta Ivarsson, regionråd och juryns ordförande, delade ut Hållbarhetspriset till Benedikt John.

Uppsats om hållbarhetsfrågor på universitetet fick pris

Vinnaren av Miljöpartiet de gröna Skånes hållbarhetspris 2018 riktar blicken på Universitetets eget ansvar i hållbarhetsarbetet.

För tredje året delades Miljöpartiet i Skånes hållbarhetspris till en uppsats som inspirerar till hållbara lösningar. Med pompa och ståt och Miljöministern Karolina Skog på plats i Lund, fick den tyske masterstudenten Benedikt John ära och prissumma på 7 500 kronor.

Benedikt har läst på Lund University International Master´s Programme in Environmental Studies and Sustainability Science (LUMES). Med uppsatsen Time to Walk the Talk - Investigating the Incorporation of Sustainability at Lund University School of Economics and Management, riktar Benedikt blicken på Ekonomihögskolans betydelse i hållbarhetsarbetet och den stora utvecklingspotential som finns på fakulteten.

– Jag är både hedrad och smickrad. Det är hög tid att vi pratar om universitetets roll för att sprida kunskap om hållbarhetsfrågor. Universitetet utbildar framtidens ledare, men vad händer om lärarna inte har kunskap om hållbarhetsfrågor? Vi behöver gå från fina ord och visioner om att hållbarhet ska genomsyra alla ämnen till verkligt agerande, säger Benedikt John.

Juryns ordförande Mätta Ivarsson (MP), regionråd med ansvar för regional utveckling, konstaterade att Benedikts bidrag stod ut i den tuffa konkurrensen.

– Det är givande att ta del av all den kunskap och inspiration som studenterna för fram i sina uppsatser. Att rikta blicken inåt på akademin själv var både ett modigt och viktigt grepp för att skapa ett hållbart samhälle, säger Mätta Ivarsson, regionråd (MP) och juryordförande.

Juryns motivering var följande:

Vinnarbidraget är en väldigt modig, kaxig och viktig uppsats. Uppsatsen riktar blicken mot akademin själv och rollen den spelar för att samhällets ledare ska ha förståelse för hållbarhetens betydelse. Något som allt större del av dagens arbetsmarknad för akademiker efterfrågar. Det är i år 50 år sedan 68-rörelsen utmanade fundamentet inom akademins organisation. Kanske är det dags igen.

Den vinnande uppsatsen bidrar till lösningar inom FN:s hållbarhetsmål mål 13, Bekämpa klimatförändringen, men riktar sig egentligen brett till alla hållbarhetsmål.

Årets hållbarhetspris, som var det tredje i ordningen, var öppen för uppsatser som riktat sig mot fyra av de 17 globala hållbarhetsmålen. Mål 9, Hållbar industri, innovationer och infrastruktur, mål 13,Bekämpa klimatförändringen, mål 14, Hav och marina resurser och/eller mål 17, Genomförande och globalt partnerskap. Uppsatser skrivna inom Skånes geografi har kunnat söka priset och tolv uppsatser deltog.

De globala målen har satts upp på initiativ från FN. Världens ledare har förbundit sig till 17 globala mål för att uppnå tre fantastiska saker till år 2030: Att lösa klimatkrisen, att avskaffa extrem fattigdom och att minska ojämlikheter och orättvisor i världen.

Utöver vinnaren fick tre bidrag ett särskilt hedersomnämnande:

• Alicja Jordan och Louise Bonde Rasmussen för uppsatsen - The role of blockchain technology for transparency in the fashion supply chain, vars uppsats bidrog till lösningar inom hållbarhetsmålet 9.
  • Oskar Myśliwiec och Khaleddiya Aldagestani uppsats - Development of sustainable food packaging through product innovation process - Case study of Tetra Pak, vars uppsats bidrog till lösningar inom hållbarhetsmålet 9.
  • Catarina Vasconcelos och Minh Ha Nguyen för uppsatsen - Leading and organising for effectiveness-focused sustainability strategies. A case study of implementing Cradle-to-Cradle, vars uppsats bidrog till lösningar inom hållbarhetsmålet 17.