Barcelona och Rom – storstäderna i Europa vi helst besöker

Barcelona och Rom – storstäderna i Europa vi helst besöker

Europa erbjuder några av världens mest spännande storstäder på bara ett par timmars avstånd. Barcelona och Rom är städerna som lockar svenskarna mest. Men även London ligger oss varmt om hjärtat. Det visar Miljonlotteriets Drömundersökning.

När Miljonlotteriet ställde frågan vilken storstad i Europa som svenskarna helst semestrar i var svaret inte helt självklart. Nära en femtedel av svenskarna åker helst till Barcelona på semester. Lika många har Rom som förstahandsval. Cirka 13 procent väljer att åka till London. På topplistan finns även Paris, Budapest och Prag.

– Vi vill att svenskarna ska förverkliga sina drömmar på riktigt genom vårt vinstutbud, oavsett om det är små eller stora drömmar. Resor upptar många människors drömmar, därför erbjuder vi ett stort utbud via vår partner Resia. Vi hoppas att vi kan skicka många lyckliga resenärer till både Rom och Barcelona, säger Ludwig Alholt, VD på Miljonlotteriet.

En växande trend är att ju mer beresta vi blir desto större krav ställer vi på upplevelserna under resan. I Miljonlotteriets undersökning svarar 25 procent av svenskarna att de helst kombinerar sol och bad med god mat under sin semesterresa. Men även kulturupplevelser är viktigt när vi reser. Äventyr är något som främst den yngsta målgruppen prioriterar på sin semester.

– För många har resor blivit en del av det personliga varumärket, något man gärna berättar om för andra. Att fylla resan med en upplevelse som sticker ut lite extra säger något om vem man är som person, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.

Utdrag ur Miljonlotteriets Drömundersökning 2014

Svenskarnas val av drömresmål i Europa.
1.  Barcelona  17%
Rom 17%
2.  London  13%
3.  Paris 10%
4.  Budapest  5%
5.  Prag  4%

De här vill svenskarna helst uppleva på sin semesterresa:
1. Sol & bad  46%
2. God mat  41%
3. Kultur   23%
Uppleva något du aldrig gjort tidigare  23%
4. Äventyr  12%
5. Vandring  11%
Fråga med flervalsalternativ

Det här vill svenskarna helst kombinera på sin semesterresa.
1.  Sol & bad och God mat   25%
2.  Kultur och God mat   12%
3.  Sol och bad och Kultur   11%
4.  Sol och bad och uppleva något du ej gjort tidigare  10%
5.  Uppleva något du ej gjort tidigare och God mat   9%

Miljonlotteriets drömundersökning är gjord på 800 personer i åldern 16–70 år i Sverige. Undersökningen genomfördes av Scandinfo under februari 2014.

Ludwig Alholt, VD Miljonlotteriet
Mobil: 0705-95 66 10, e-post: ludwig.alholt@miljonlotteriet.se
Åsa Fredriksson, kommunikationschef, Miljonlotteriet
Mobil: 0704-192843, e-post asa.fredriksson@miljonlotteriet.se