MP:s skuggbudget: 500 miljoner mer till barn och unga.

Miljöpartiet i Stockholms stad presenterade idag sin skuggbudget för 2014. Årets budget fokuserar särskilt på nödvändiga satsningar för att rusta Stockholms barn och unga för framtiden. Åtgärder som bland annat stärker skola, fritids och idrotten i Stockholm.

- Vi måste bygga framtidens stad idag, det kräver att vi satsar på kommande generationer och tillsätter mer resurser till förskola, skola och fritids. Vi satsar sammanlagt cirka 500 miljoner mer på det i vår budget än vad alliansen gör, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Framtidens stad kräver att vi planerar vår stad på ett långsiktigt och hållbart sätt. Vi måste intensifiera arbetet med att prioritera cykeln framför bilen, skapa förutsättningar för fler bostäder för unga och studenter och ta ett rejält krafttag för att se till att Stockholm klarar klimatmålen. Vi prioriterar det i vår skuggbudget och satsar en miljard mer än alliansen på stadens miljö- och klimatarbete och 100 miljoner mer på att bredda och bygga ut stadens cykelbanor, säger Daniel Helldén (MP).

• budget
  • skuggbudget