HILMA AF KLINT SLÅR PUBLIKREKORD I NEW YORK – I HÖST VISAS HON PÅ MILLESGÅRDEN!

Utställningen Hilma af Klint: Paintings for the future” på Guggenheim museum i New York har slagit publikrekord med 600 000 besökare! Den svenska konstnären har lockat den största publiken i museets historia – en verklig bedrift på ett museum som är känt för sina fantastiska utställningar.

I höst visas Hilma af Klints konst på Millesgården!

-Vi hade en otrolig tur som lyckades planera utställningen och skriva kontrakt innan varken vi eller omvärlden kände till succén i New York, säger Millesgårdens museichef Onita Wass.

Hilma af Klint får sällskap av Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke i Millesgårdens utställning ”Måleri och andlighet” . De var alla andliga sökare och gestaltade sina upplevelser i måleri. På olika sätt engagerade de sig i andliga rörelser som var livaktiga vid sekelskiftet 18-1900; spiritism, teosofi och antroposofi. Gemensamma utgångspunkter till trots är det tre mycket olika konstnärskap vi möter i utställningen.

”Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke”

5 okt 2019-9 feb 2020