Vad gör en batteribackup?

En batteribackup gör tre saker. Batteribackupen ger reservkraft, den skyddar mot fluktuationer på elnätet och en batteribackup är transformator/spänningsomvandlare från 230 V till 12 V - 48 V. En batteribackup har batterier som kan träda in vid tillfälliga strömavbrott och fortsätta driva exempelvis ett passersystem eller brandlarm. Hur länge batteribackupen kan driva ett passersystem beror på hur stor kapacitet batterierna har. En batteribackup skyddar också system, (larm, passersystem etc.), från det allmänna elnätet. Det allmänna elnätet har en uppsjö av olika problem; spänningsdippar, spänningshöjningar, transienter, övertoner, obalans, flimmer, spänningssprång och frekvensavvikelser. En batteribackup tar strömmen från elnätet och omvandlar den till en stadig och fast spänning, 12 V - 48 V.

När används en batteribackup?

Batteribackuper används i de flesta fall i passersystem, brandlarm, utrymning, talat utrymningslarm, styrning av rökluckor, inbrottslarm, magnetlås och portlås.

Var används batteribackuper?

Batteribackuper används i de flesta viktiga samhällsfunktioner, institutioner och företag, som har larm kopplat till larmcentraler, passersystem, etc. Flerbostadshus har rökluckor, passersystem och brandlarm som behöver reservkraft. En batteribackup är en viktig komponent i varje säkerhetssystem eftersom den driver och säkrar driften av säkerhetssystemet. Dels genom att omvandla 230 V till 12 V – 48 V och genom att tillhandahålla reservkraft vid strömavbrott samt som skydd mot störningar på elnätet.

Många batteribackuper är certifierade för att uppfylla krav för brandlarm (EN54) eller inbrottslarm (SSF / SS-EN50131-6). Genom att säkerställa att batteribackupen är certifierad tar man ett aktivt steg för att skapa ett tryggare samhälle.

Något tekniskt om batteribackuper

En batteribackup ser till att dess batterier ständigt är laddade för att kunna träda in när elnätet faller från, som vid elavbrott eller planerat stopp. Även om själva batteribackupen är underhållsfri är inte dess batterier det. Batterier alstrar energi genom en kemisk process och de tappar naturligt kapacitet över tid. Det är därför viktigt med regelbunden skötsel av batterierna i en batteribackup. Den batterityp som är vanligast är bly-syra batterier och de har en livslängd på 5–6 år i ett genomsnittligt system. Alla batterier kan och skall lämnas till en återvinningscentral.

”Genom att utveckla och producera batteribackuper i Sverige kan vi säkerställa att kvalité hålls och säkerhetskrav uppfylls. Vi testar noggrant våra system och våra certifierade enheter genomgår rigorösa tester av tredje part (RiSE, f.d. Statens provningsanstalt). Eftersom en batteribackup är en sådan viktig säkerhetskomponent i vårt moderna samhälle är det viktigt för oss att kunna producera en säker, stabil och trygg produkt.” Magnus Lund, VD och FoU, Milleteknik.

• säkerhetsprodukt
  • spänningsomvandlare