Mimers stadsdelsutvecklare Åke Larsson arbetar ständigt med att utveckla nya former och modeller för samverkan.

Mamma United – ett lysande exempel på hur integration borde gå till

Mimer har en lång historia av att verka för att alla ska kunna ha en självklar plats i samhället. Vi arbetar oavbrutet för att utveckla nya former och modeller för samverkan. Vi driver bland annat en rad olika arbeten och samarbeten runt om i Västerås med syfte att stärka gemenskapen, demokratin och kulturen i våra områden. Allt för att göra Västerås till en riktigt bra stad att bo och leva i.

Mimer vill skapa förutsättningar för fler att ta sig snabbare in på arbetsmarknaden. Det har nog inte undgått någon att läget i samhället förändrats och vi ser att fler och fler saknar tillit till samhället och dess grundläggande funktioner. Det skapar stora problem i våra utsatta områden.

Därför vill vi driva utvecklingen för att fler ska få bättre kunskap om det svenska samhället och skaffa sig ett större socialt nätverk. Vi vill även skapa öppningar för den som vill vara en del av ett större sammanhang. Vi blir hela tiden bättre på att jobba med de problem vi ser och orsakerna bakom. De utmaningar vi möter har sina rötter i de strukturer och tankesätt som omger människorna som bor i området. För att bli bättre måste vi hela tiden fördjupa oss i komplexiteten och dynamiken och det gör vi genom vår samverkan. Att jobba tillsammans och hela tiden ha en helhetssyn är otroligt viktigt för att få bättre utfall på de insatser vi gör, och att samspela med varandra som ett lag.

Vårt lag består bland annat av boenden i området, folkhögskola, skola, staden, näringsliv och civilsamhälle. Vi har gått från ett stuprörstänkande till en långsiktighet. Vi använder nu varandras styrkor och täcker upp för våra respektive svagheter. Vi vågar också ha roligt när vi jobbar och det är viktigt att förstå att trots svåra och seriösa frågor får inte glädjen dämpas utan energin och engagemanget vi känner behöver få ta sig uttryck för att kunna spridas vidare.

Mamma United – ett föredöme

Ett föredöme i att locka fram glädje och positivitet är den ideella föreningen Mamma United. Mimer har haft ett samarbete med Mamma United sedan initiativet startade 2020. Syftet är att hjälpa mammor att påverka sitt eget och sina barns liv. Behovet av utbildningsprogrammet är stort och vi ser hur uppskattat det är och hur deltagargrupperna växer.

I det tolv veckor långa programmet får deltagarna utbildning, motivation, handfasta råd och tips för att kunna påverka sin egen och sina barns livssituation. Programmet är kostnadsfritt för deltagarna och innehållet spänner över ämnen som hälsa, ekonomi, matvanor, arbetsmarknad och föräldraskap. Jag ser en stor fördel i att programdeltagarna får träffa människor som faktiskt jobbar med och är experter på sina ämnen. Ett exempel är hur polisen anordnar ett utbildningstillfälle kring hur man förebygger kriminalitet hos unga. Det är direktkontakten som bidrar till ett ökat förtroende för samhället samt nya insikter för deltagarna.

Vad blir effekterna då? Jo, att den som är med i programmet ofta mår bättre både fysiskt och psykiskt, att man lär känna fler i sitt bostadsområde och att man vill engagera sig och föra vidare sina nya kunskaper till andra. Jag slutar aldrig förvånas över hur ofta jag hör från deltagare att ”det visste jag inte” eller ”det kände jag inte till” eller att ”det har ingen berättat för mig”. Det blir för mig beviset på att samhällets mottagande av människor som väljer att flytta hit är alldeles för dåligt. För dåligt på att tala om hur saker förhåller sig, hur vårt samhälle är inrättat och vad man behöver kunna för att kunna ge sig själv och sina barn ett friskt och framgångsrikt liv i Sverige. Därför blir betydelsen av initiativ som Mamma United av otroligt stor vikt för vårt samhälle.

Allt vi gör genom att bygga upp tillitsfulla relationer, skapa platser för att mötas, platser för att ställa frågor och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper kommer att gynna människorna i våra mest utsatta områden. Att tycka och att ha åsikter om att människor ”borde kunna och veta” saker per automatik är ingen framgångsrik väg utan skapar dåliga resultat, brist, sjukdomar, våld, elände och utanförskap.

Det saknas en dialog idag kring vilket ansvar man själv har för sitt liv i Sverige. Vi är också dåliga på att lära ut kultur och värderingar som man behöver förstå och kunna ta ställning till om man vill vara en del av samhället.

Här är Mamma United ett lysande exempel på hur integration borde gå till där alla delarna, som i mitt tycke, ingår i vad man behöver lära sig när man kommer till Sverige.

Vi behöver inse att de resultat vi längtar efter kommer att ta tid. Om vi ska värdera det vi gör idag behöver vi se minst tio år fram i tiden. För att kunna göra det krävs det att vi fortsätter tänka nytt och vi behöver följa upp det vi gör på ett bredare sätt. För att lyckas med vårt sociala hållbarhetsarbete behöver vi behålla och utveckla våra relationer mellan olika partners. Centralstyrda planer klarar sällan att gå matchen med verkligheten. Det är i skärningspunkten mellan ett bra och hållbart tillvägagångssätt kombinerat med engagerade och kunniga människor som magin börjar hända. Att lyckas med socialt hållbarhetsarbete är inte svart eller vitt.

Åke Larsson

Stadsdelsutvecklare 076-569 04 83