Mimer och Mamma United kraftsamlar för hälsosammare och tryggare mammor i Västerås

Mimer och den ideella organisationen Mamma United ska tillsammans arbeta för att motverka mammors ohälsa och utanförskap i Västerås. I flera bostadsområden erbjuds under vintern och våren ett kostnadsfritt program som ska hjälpa mammorna att hitta en hälsosammare livsstil.

- Tillsammans med Mimer kraftsamlar vi nu för att nå de kvinnor i Västerås som inte har kunskap, egen drivkraft och motivation att förändra sin livsstil. Vi vet att både mammor och deras barn mår bättre om de kan hitta ett hälsosammare sätt att leva. På Mamma United arbetar vi för ett hållbart samhälle genom att hjälpa mammor och deras barn att må bättre, nu och i framtiden, säger Anja Nordenfelt, grundare av Mamma United.

Med start 19 februari erbjuder Mamma United ett kostnadsfritt program som riktar sig till mammor, mormödrar eller bonusmammor för att stärka deras egenmakt. I programmet arbetar deltagarna kring ämnen som föräldraskap, fysisk aktivitet, sömn, kvinnokroppen, alkohol och socialtjänstens arbete med mera. Programmet implementeras i några av Mimers bostadsområden. Delar av Skiljebo och Viksäng är först ut men det kan bli fler områden.

- Allt som motverkar utanförskap och åtskillnad vill vi på Mimer aktivt delta i, stödja och driva. Som bostadsbolag måste vi kombinera affärsmässighet med samhällsansvar. Vi har därför som målsättning att arbeta effektivare med lokal utveckling där flera aktörer tillsammans med de boende samverkar för att långsiktigt och hållbart förbättra våra stadsdelar både när det gäller fysiska och sociala dimensioner, säger Maria Lindelöf, processledare för stadsdelsutveckling vid Mimer.

Karolinska Institutet och projektutvärderingsföretaget Serus ska utvärdera och mäta effekten av Mamma Uniteds insatser.

Vill du veta mer om Mamma United kontakta:

Anja Nordenfelt, grundare Mamma United

anja@mammaunited.se, 070–974 02 92

Vill du veta mer om Mimers arbete med stadsdelsutveckling kontakta:

Maria Lindelöf, processledare stadsdelsutveckling Mimer

maria.lindelof@mimer.nu, 070-465 71 04