Mimers medarbetare – stolta ambassadörer

Mimers medarbetare – stolta ambassadörer

Efter att ha varit i min roll som HR-chef på Mimer i fyra månader fick jag ta del av den årliga medarbetarundersökningen. På kort tid har jag hunnit uppleva vilket fint bolag Mimer är och vilka engagerade medarbetare vi har. Därför var förväntningarna på resultatet av undersökningen självklart höga. När resultatet kom och jag fick upp vårt eNPS var jag ändå tvungen att titta efter flera gånger för att vara säker på att jag såg rätt.

För er som inte känner till eNPS så stannar vi till vid det en stund. eNPS står för employee Net Promoter Score och är en mätning som många arbetsgivare använder sig av för att få en bild av hur engagerade och lojala medarbetare man har. Studier visar att ju mer engagerade dina medarbetare är desto bättre kommer ditt bolag att prestera. Medarbetarna får skatta hur sannolikt det är att man skulle rekommendera sin arbetsplats på en skala 1–10. Utifrån hur medarbetarnas svar sprider sig på skalan ges en fördelning av medarbetarna utifrån kritiker (0–6), passiva (7–8) och ambassadörer (9–10). Att ha en poäng på 0 eNPS innebär att du har medarbetare som tycker arbetsgivaren varken är bra eller dålig, en eNPS över 20 är att se som bra och en eNPS över 50 är optimal.

Så nu tillbaka till när jag precis fått se resultatet från Mimers medarbetare. Jo, jag såg rätt. Vi har ett eNPS på 71. 71! Av 166 medarbetare har vi 129 ambassadörer. Och vi hade en svarsfrekvens på nästintill 100 %. Det är ett helt fantastiskt resultat och vilka möjligheter det ger att lyckas med det vi tar oss an framåt.

Jag är övertygad om att anledningen till att just vi har så engagerade medarbetare med hög lojalitet är att våra värderingar ONE – Omtanke, Nytänkande och Engagemang genomsyrar allt. ONE finns med oss dagligen i mötet med våra hyresgäster och hur vi är mot varandra som kollegor, för oss är värderingar på riktigt. Att vi också känner en stolthet och mening i vårt arbete är en viktig faktor eftersom vi tillsammans med andra aktörer arbetar för att bidra till ett bättre Västerås. Arbetar du på Mimer får du också vara med och utveckla och utvecklas för att bli ännu bättre, för vi är övertygade om att delaktighet gör oss bättre varje dag.

Det är viktigt att vi nu fortsätter arbetet och bibehåller det som gör att våra medarbetare upplever engagemang och stolthet. En stolthet som gör att våra medarbetare känner att de kan bidra till vår vision att skapa Hemlängtan och Framtidstro.

Jenny Jakobsson

HR-chef 021-39 70 63