Planering, mål och återhämtning – så kommer du tillbaka till jobbrutinerna

Planering, mål och återhämtning – så kommer du tillbaka till jobbrutinerna

Vi har redan tagit oss halvvägs genom september. Enligt SMHI är det inte riktigt officiellt höst ännu, men det är helt klart höst i mitt huvud. Semestern är över och det är dags för oss alla att komma in i jobbrutinerna på riktigt.

För mig känns hösten alltid lite som en nystart och det är verkligen min favorittid på året. Mycket roligt händer på jobbet och jag får äntligen plocka fram mina sköna stickade tröjor. Även tekannan går varm. Men det kan också vara mycket i kalendern, både privat och på jobbet.

Så hur kommer man in i jobbet på bästa sätt? Jag bestämde mig för att ta hjälp av AI och frågade chat-GPT om några tips. Jag fick en hel del bra svar och här är några som jag väljer att fokusera på under hösten. Kanske kan det vara något för dig med?

1. Planera i förväg. Försök att redan nu planera in det du vet kommer under året. Skapa en lista med uppgifter och mål du vill uppnå under slutet av året.
  2. Mål och intentioner: Identifiera dina mål och intentioner för den kommande perioden. Vad vill du uppnå på jobbet eller i skolan? Skriv ned dina mål och strategier för att nå dem.
  3. Skapa en bra arbetsplats: Om du jobbar hemifrån, se till att din arbetsplats är organiserad och bekväm. Detta hjälper dig att fokusera och vara produktiv.
  4. Prioritera sömn och hälsa: Återgången till rutinerna blir lättare om du får tillräckligt med sömn och tar hand om din hälsa. Se till att du sover tillräckligt och tar tid för återhämtning.
  5. Ta hjälp av tekniken: Använd dig av produktivitetsverktyg och appar för att organisera ditt arbete eller studier. Det finns många användbara appar och metoder för att hantera din tid och uppgifter.
  6. Belöna dig själv: Ge dig själv små belöningar eller positiv feedback när du når dina mål eller när du är konsekvent med dina rutiner. Detta kan hjälpa dig att hålla motivationen uppe.
  7. Frisk luft. Ta dig ut på fikarasten, lunchen eller efter jobbet/skolan för en kort promenad och frisk luft, även när solen inte skiner. Frisk luft gör att du lättare orkar eftermiddagen.

Hoppas något av tipsen kan motivera även dig till en skönare och mer stressfri höst.

Sara Andersson

HR-Utvecklare