Wivecka Ljungh, HR och kvalitetschef på Mimer

Blogginlägg -

Till mig själv (och kanske någon annan): Tillåt dig återhämtning under semestern!

Detta är skrivet till mig själv, kanske passar det till nån mer?

Snart är det semester. En tid för balans i livet…Eller jobbar du bara på och fortsätter med alla dina måsten? Du förstör din hälsa, dina relationer, vår planet och vårt ekosystem i rasande fart, och du fortsätter rusa på, varför skulle du ta dig tid för reflektion?

På en exakt plats i universum, någonstans mellan månen och solen har du placerats, på en jord där allt är möjligt. Den jorden är vårt gemensamma hem, hit har du fötts med hjärna och hjärta, kropp och själ. Här finns mörker och ljus, rädsla och kärlek, krig och fred, hat och vänskap.

Kanske du ska välja återhämtning och livet den här sommaren. Du kanske inte måste måla om huset, ha perfekta rabatter, göra om köket och bygga en pool samt visa upp ditt perfekta liv på sociala medier. Du kanske ska strunta i övervikten kring midjan och påsarna under ögonen och bara njuta av det livet ger; fågelsång, solen, dofterna av blommorna, kärleken, allt det vackra, solnedgången och nuet. Du kanske inte måste ha kontroll på allt och fulltecknad almanacka.

Du kan förstås fortsätta säga till dig själv att du inte har något val, att det finns massor av saker som måste göras och att alla runt dig måste bli nöjda. Är det så oerhört svårt att vila? Fast det verkligen bevisligen behövs

Kanske måste du först sluta ta dig själv på så stort allvar. Om du tycker och tror att allt du måste göra är superviktigt då kommer stressen bli kvar, inte förrän saker får mindre proportioner, kan stressen släppa.

Det viktigaste du har i livet är kanske hälsan, det är lätt att glömma när vardagen är full av stress, krav och högt tempo. Men ska du orka med alla krav du ställs inför så måste du ha återhämtning. Visst är det bra att du vill prestera på hög nivå men om det ska vara hållbart så är återhämtningen en del av prestationen.

Du står i ett kompetensskifte, det kommer aldrig gå så sakta som nu säger de som vet, så nu behövs en strategi för att ta hand om din hälsa, så du kan prestera både idag, imorgon och på lång sikt. Kanske är det också svårare med återhämtning nu när du har jobbet hemma. Gränserna har suddats ut ännu mer under pandemin. Så återhämtning kommer inte av sig själv utan du får se till att du ger dig återhämtning. Hjärnan behöver få lugn och ro för att återhämta sig, för att kunna vara riktigt skärpt när du verkligen behöver den. Det klarar den inte av om den ständigt behöver anstränga sig. Om du fortsätter sucka över hur stressigt allt är, sällan slutför något, har dåligt humör och aldrig känner dig nöjd, då misslyckas du.

Tänk om du med mod och vänlighet skulle bestämma vad som är viktigt på riktigt, sätta gränser, fokusera på nuet, njuta av människorna runt dig, sova ordentligt på nätterna, ta tid för fysisk aktivitet och tillåta dig vara nöjd med det du hunnit idag?

Skaffa dig en strategi för din hälsa nu, ta hand om dig och ha en underbar sommar!

/Wivecka Ljungh, HR- och Kvalitetschef på Mimer.