David Lindblom från Mimers utvecklingsenhet

100 år till av nyfikenhet – Mimer kikar in i framtidens boende

Så här i början på året vill vi blicka framåt och titta in i framtidens boende, som ett sista inspel i Mimers 100-årsfirande. Vår framtidsexpert David Lindblom ställer sig frågor som till en början kan tyckas overkliga men där flera av dem redan har vissa svar.

I sex korta filmer möter vi David som spanat in i framtidens boende och pratat med forskare för att få veta mer om vad som kan bli verklighet i en snar framtid. Några av frågorna som ställs är; När kan jag låta en robot hänga min tvätt? Ska vi dela på allt i framtiden? Kan jag få maten levererad direkt in i kylskåpet? Kan hemmet producera mat?

För oss som bostadsföretag är det självklart att blicka framåt för att se hur vi vill bo i framtiden. De bostäder vi planerar för nu är färdiga först om ett antal år. Att ha ett framtidsperspektiv i planeringen är viktigt för att boendekvaliteten ska bli så bra som möjligt.

Klicka här för att komma till alla filmer.