Mimer, IKEA, Rädda barnen och Västerås stad i samarbete för att hjälpa unga ut i sommarjobb

Mimer, IKEA, Västerås stad och Rädda barnen ger under tre veckor ungdomar i åldrarna 16–26 år, möjligheten att få hjälp med sitt sökande inför årets sommarjobb.

Nu kan sommarjobbssökande ungdomar helt kostnadsfritt få hjälp med att skriva CV, jobbansökan och träna inför intervjuer på Mimers mötesplats Kollage på Bäckby, Rubingatan 7.

- Alla minns vi vårt första jobb och känslan av att ha tjänat sina egna pengar. Att få stöd och hjälp att söka sommarjobb ger ett bättre självförtroende, en ökad självkännedom och nya kontakter, säger Åke Larsson, Mimers stadsdelsutvecklare.

Föreläsningar varvas med workshops och ungdomarna har dessutom chans att få träffa företag som ger goda råd och tips på vägen.

- Ett tiotal ungdomar som kommit hit har redan skrivit in sig på Västerås stads feriepraktik, där man bland annat kan få möjligheten att jobba inom barnomsorg eller fastighetsskötsel, avslutar Åke Larsson.

Träffarna är ett samarbete mellan Mimer, IKEA, Västerås stad och Rädda barnen och pågår eftermiddagar fram till och med 15 februari, tre tillfällen per vecka.

Åke Larsson

Stadsdelsutvecklare 076-569 04 83